Předmět: Didaktika literatury

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury
Kód předmětu KČJ/DL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Materna Michal, Mgr.
Obsah předmětu
1. Koncepce a hlavní principy vyučování čtení a literární výchovy na 1. stupní ZŠ. 2. Plánování práce učitele a jeho příprava na hodinu. 3. Jednotlivé fáze hodiny. 4. Kvality a druhy čtení, vyučovací metody. 5. Intencionální tvorba; recepce textu, práce s rozličnými typy textů v hodinách čtení a literární výchovy. 5. Interpretace a konkretizace. 6. Jednotlivé složky struktury textu (tematika). 7. Kompozice. 8. Práce s uměleckými jazykovými prostředky. 9. Mimočítankové čtení, učební pomůcky pro čtení a literární výchovu. 10. Následné činnosti při práci s literárním textem. 11. Výchova slovesným uměním (činitelé, složky procesu, estetická a didaktická. interakce) 12. Podíl rozdílných kvalit slovesných druhů, žánrů a specifických rysů slovesného díla ve výchově slovesným uměním. 13. Rozvoj dovedností, souvislosti s výchovou jinými druhy umění, interdisciplinární vazby.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Výsledky učení
analyzovat moderní didaktické zásady při výuce literatury na 1. stupni ZŠ
vysvětlit problém strukturace textu a jeho jednotlivých složek
Odborné dovednosti
aplikovat moderní didaktické zásady při výuce literatury na 1. stupni ZŠ
vhodným způsobem pracovat s jednotlivými složkami struktury textu
prokázat vlastní individuální přístup při předpokládané školní výuce (motivace, interpretace, následné činnosti apod.)
odpovídajícím způsobem interpretovat vybrané literární texty
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
  • KAMIŠ, Karel a Marie HANZOVÁ. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha. 2017.
  • Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
  • Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.
  • VALA, Jaroslav. Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy.. Olomouc, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8.
  • Vařejková, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2., přeprac. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3860-8.
  • Zítková, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3327-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní