Předmět: Didaktika prvopočátečního čtení

« Zpět
Název předmětu Didaktika prvopočátečního čtení
Kód předmětu KČJ/DPRX1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Cíle a obsah výuky čtení v prvním ročníku, návaznost na předškolní výuku, školní zralost, rané čtení. 2. Příprava na čtení, vývoj CNS ve vztahu ke čtení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj zrakové percepce. 3. Motorické čtení. Fonematické čtení, sémantické čtení. Vizuální stres. 4. Genetická metoda a možnosti jejího uplatnění v současné škole. 5. Možnost uplatnění globálního čtení v současné škole. 6. Analyticko-syntetická metoda, etapy nácviku čtení, reedukační postupy. 7. Analyticko-syntetická metoda a současné slabikáře. 8. Metoda Sfumato a její možnosti v současné škole. 9. Plánování a příprava na vyučovací hodinu, skládací abeceda, alternativní pomůcky a výukové materiály. Motivace ve výuce čtení, možnosti aktivizace žáků, výběr konkrétních jazykových her, rozvíjení slovní zásoby. 10. Psychologické a pedagogické základy výuky čtení. 11. Práce s textem, automatizace čtení, specifické zvláštnosti literární výchovy v první třídě. 12. Nedostatky ve čtení a poruchy čtení, orientační diagnostika. 13. Klasifikace a hodnocení čtení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a ze speciální pedagogiky
Odborné dovednosti
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
číst plynule bez poruch
Výsledky učení
Odborné znalosti
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení
vysvětlit vztah vývoje mozku a procesu čtení
vysvětlit vztah vývoje motoriky i smyslových oblastí a procesu čtení
porovnat různé metody čtení
popsat nácvik čtení pro jednotlivá období
popsat techniky pro začínající čtenáře, zaostávající čtenáře a děti dyslektické
vysvětlit možnosti hodnocení čtenářského projevu
Odborné dovednosti
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části čtecího procesu
předvést bezchybné hlasité čtení
číst s porozuměním
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Inscenační metody, hraní rolí,
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Inscenační metody, hraní rolí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Test,
Kombinovaná zkouška,
vstupní test z fonetiky a fonologie, test v případě neúčasti na výuce
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Hřebejková, Jarmila. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
  • Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
  • Santlerová, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-05-2.
  • Santlerová, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní : Příručka pro učitele základních a speciálních škol. 1. vyd. Brno : Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.
  • Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní