Vyučující
|
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle a obsah výuky čtení v prvním ročníku, návaznost na předškolní výuku, školní zralost, rané čtení. 2. Příprava na čtení, vývoj CNS ve vztahu ke čtení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj zrakové percepce. 3. Motorické čtení. Fonematické čtení, sémantické čtení. Vizuální stres. 4. Genetická metoda a možnosti jejího uplatnění v současné škole. 5. Možnost uplatnění globálního čtení v současné škole. 6. Analyticko-syntetická metoda, etapy nácviku čtení, reedukační postupy. 7. Analyticko-syntetická metoda a současné slabikáře. 8. Metoda Sfumato a její možnosti v současné škole. 9. Plánování a příprava na vyučovací hodinu, skládací abeceda, alternativní pomůcky a výukové materiály. Motivace ve výuce čtení, možnosti aktivizace žáků, výběr konkrétních jazykových her, rozvíjení slovní zásoby. 10. Psychologické a pedagogické základy výuky čtení. 11. Práce s textem, automatizace čtení, specifické zvláštnosti literární výchovy v první třídě. 12. Nedostatky ve čtení a poruchy čtení, orientační diagnostika. 13. Klasifikace a hodnocení čtení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek |
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a ze speciální pedagogiky |
Odborné dovednosti |
---|
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
číst plynule bez poruch |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení |
vysvětlit vztah vývoje mozku a procesu čtení |
vysvětlit vztah vývoje motoriky i smyslových oblastí a procesu čtení |
porovnat různé metody čtení |
popsat nácvik čtení pro jednotlivá období |
popsat techniky pro začínající čtenáře, zaostávající čtenáře a děti dyslektické |
vysvětlit možnosti hodnocení čtenářského projevu |
Odborné dovednosti |
---|
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části čtecího procesu |
předvést bezchybné hlasité čtení |
číst s porozuměním |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
vstupní test z fonetiky a fonologie, test v případě neúčasti na výuce |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Hřebejková, Jarmila. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
Santlerová, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-05-2.
-
Santlerová, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní : Příručka pro učitele základních a speciálních škol. 1. vyd. Brno : Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.
-
Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
|