Lecturer(s)
|
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Objectives and content of teaching reading in the first grade, follow-up to pre-school education, maturity for school attendance, elementary reading. 2. Preparation for reading, development of phonematic hearing, language games. 3. Development of Czech spelling books and reading methods until the present time 4. Kožíšek?s readers, genetic method and ways of applying it at contemporary schools. 5. Issues of global method, global readers and ways of applying global reading at contemporary schools. 6. Analytic-synthetic method used in spelling books of Jarmila Hřebejková. 7. Analytic-synthetic method and modern spelling books, analysing spelling books, phases of reading practice. 8. Analysing genetic method and its phases of reading practice in comparison with analytic-synthetic method. Advantages and disadvantages of both methods. 9. Planning and preparation of lessons, puzzle alphabet, alternative teaching aids and materials. Motivation in teaching how to read, ways of activating pupils, selecting specific language games, enlarging vocabulary. 10. Psychological and pedagogical principles of teaching and learning how to read. 11. Reading comprehension, automatized reading, specific differences of literary education in the first grade. 12. Reading drawbacks and disorders, quick diagnosis. Diagnostic tests. 13. Marking and assessment of reading, alternative forms of assessment.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture with a video analysis, Discussion, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Task-based study method, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek |
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a ze speciální pedagogiky |
Skills |
---|
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
číst plynule bez poruch |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení |
to explain the relationship between brain development and the reading process |
to explain the relationship between the development of motor skills and sensory areas and the reading process |
to compare various reading methods |
to describe reading practice for each period |
to describe techniques for beginning readers, lagging readers and dyslexic children |
to explain the possibilities of evaluating the reader's speech |
Skills |
---|
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části čtecího procesu |
to demonstrate correct loud reading |
read with understanding |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Interactive lecture |
Lecture with a video analysis |
Multimedia supported teaching |
Seminar |
Task-based study method |
Discussion |
Staging methods, role playing |
Cooperative instruction |
Skills demonstration |
Skills |
---|
Lecture with visual aids |
Interactive lecture |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Staging methods, role playing |
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Test |
Combined exam |
vstupní test z fonetiky a fonologie, test v případě neúčasti na výuce |
Skills |
---|
Oral exam |
Recommended literature
|
-
Hřebejková, Jarmila. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
Santlerová, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-05-2.
-
Santlerová, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní : Příručka pro učitele základních a speciálních škol. 1. vyd. Brno : Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.
-
Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
-
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
|