Vyučující
|
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Využití Českého národního korpusu v hodinách českého jazyka 2. Využití AI pro výuku českého jazyka 3. Webové zdroje pro výuku českého jazyka 4. Aplikace určené k testování, didaktické zásady tvorby elektronických testů 5. Využití interaktivní tabule v hodinách českého jazyka, práce se zvoleným softwarem k interaktivní tabuli 6. Únikové hry v hodinách českého jazyka 7. Aplikace vhodné pro vytváření pracovních listů 8. Využití ICT v literární výchově 9. Využití ICT v mediální, komunikační a slohové výchově 10. Využití tabletů s operačním systémem iOS v hodinách českého jazyka 11. Využití tabletů s operačním systémem Android v hodinách českého jazyka
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojmy, které jsou nezbytným předpokladem tzv. počítačové gramotnosti |
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce |
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu |
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy |
definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru |
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií |
vysvětlit významy gramatických kategorií |
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii |
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů |
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty |
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů |
srovnat pojmy věta a výpověď |
vysvětlit různé typy výpovědí |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat osobní počítač s běžným programovým vybavením včetně jeho periferií |
využívat počítačové sítě (především Internet) |
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce |
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti |
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků |
analyzovat slovní tvar |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického |
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování |
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat kritéria hodnocení výukových počítačových programů |
vyjmenovat kritéria hodnocení výukových aplikací pro tablety |
vyjmenovat znaky důvěryhodných internetových zdrojů |
vysvětlit možnosti funkčního využití konkrétních internetových stránek a portálů v hodinách českého jazyka a literatury |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat počítačové programy pro výuku českého jazyka |
analyzovat aplikace určené k výuce českého jazyka pro tablety |
vytvořit výukový materiál v jednom ze softwarů k interaktivní tabuli |
vytvořit 5 typů interaktivních cvičení v aplikaci Hot Potatoes |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
ČERNOCHOVÁ, Miroslava. Příprava budoucích eUčitelů na eInstruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X.
-
DOSTÁL, Jiří. Počítač ve vzdělávání. Olomouc : Votobia, 2007. ISBN 978-80-87063-65-1.
-
Gajzlerová, L., Neumajer, O., & Rohlíková, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft. Dostupné z https://ondrej.neumajer.cz/inkluzivni-vzdelavani-s-vyuzitim-digitalnich-technologii/. Praha: Microsoft., 2016.
-
CHROMÝ, Jan. Moderní didaktické prostředky v informační společnosti. Praha : Verbum, 2011. ISBN 978-80-904415-5-2.
-
KURSCH, Martin. Využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání.
-
Mollick, Ethan R. and Mollick, Lilach. Assigning AI: Seven Approaches for; Students, with Prompts.
-
NEUMAJER, O. Trendy digitálního vzdělávání v roce 2023. Řízení školy..
-
NEUMAJER Ondřej, ROHLÍKOVÁ, Lucie, ZOUNEK, Jiří. Učíme se s tabletem. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
-
RAHMAN, M. m. et al. ChatGPT for Education and Research: Opportunities, Threats, and Strategies.
-
ŠEĎOVÁ, Klára; ZOUNEK, Jiří. ICT v rukou českých učitelů. Praha, 2009.
-
ŠMEJKALOVÁ, Martina a KOPŘIVOVÁ, Marie. Jazykové korpusy a elektronické zdroje ve výuce českého jazyka. ISBN 978-80-7603-133-3.
-
ŠMEJKALOVÁ, Martina, Kopřivová, Marie. Jazykové korpusy a elektronické zdroje ve výuce českého jazyka.
-
Zounek, Jiří; Sudický, Petr. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
|