Předmět: ICT v předmětu český jazyk a literatura

« Zpět
Název předmětu ICT v předmětu český jazyk a literatura
Kód předmětu KČJ/ICT
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Využití Českého národního korpusu v hodinách českého jazyka 2. Využití AI pro výuku českého jazyka 3. Webové zdroje pro výuku českého jazyka 4. Aplikace určené k testování, didaktické zásady tvorby elektronických testů 5. Využití interaktivní tabule v hodinách českého jazyka, práce se zvoleným softwarem k interaktivní tabuli 6. Únikové hry v hodinách českého jazyka 7. Aplikace vhodné pro vytváření pracovních listů 8. Využití ICT v literární výchově 9. Využití ICT v mediální, komunikační a slohové výchově 10. Využití tabletů s operačním systémem iOS v hodinách českého jazyka 11. Využití tabletů s operačním systémem Android v hodinách českého jazyka

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit pojmy, které jsou nezbytným předpokladem tzv. počítačové gramotnosti
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy
definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií
vysvětlit významy gramatických kategorií
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů
srovnat pojmy věta a výpověď
vysvětlit různé typy výpovědí
Odborné dovednosti
ovládat osobní počítač s běžným programovým vybavením včetně jeho periferií
využívat počítačové sítě (především Internet)
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků
analyzovat slovní tvar
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat kritéria hodnocení výukových počítačových programů
vyjmenovat kritéria hodnocení výukových aplikací pro tablety
vyjmenovat znaky důvěryhodných internetových zdrojů
vysvětlit možnosti funkčního využití konkrétních internetových stránek a portálů v hodinách českého jazyka a literatury
Odborné dovednosti
analyzovat počítačové programy pro výuku českého jazyka
analyzovat aplikace určené k výuce českého jazyka pro tablety
vytvořit výukový materiál v jednom ze softwarů k interaktivní tabuli
vytvořit 5 typů interaktivních cvičení v aplikaci Hot Potatoes
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ČERNOCHOVÁ, Miroslava. Příprava budoucích eUčitelů na eInstruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X.
  • DOSTÁL, Jiří. Počítač ve vzdělávání. Olomouc : Votobia, 2007. ISBN 978-80-87063-65-1.
  • Gajzlerová, L., Neumajer, O., & Rohlíková, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft. Dostupné z https://ondrej.neumajer.cz/inkluzivni-vzdelavani-s-vyuzitim-digitalnich-technologii/. Praha: Microsoft., 2016.
  • CHROMÝ, Jan. Moderní didaktické prostředky v informační společnosti. Praha : Verbum, 2011. ISBN 978-80-904415-5-2.
  • KURSCH, Martin. Využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání.
  • Mollick, Ethan R. and Mollick, Lilach. Assigning AI: Seven Approaches for; Students, with Prompts.
  • NEUMAJER, O. Trendy digitálního vzdělávání v roce 2023. Řízení školy..
  • NEUMAJER Ondřej, ROHLÍKOVÁ, Lucie, ZOUNEK, Jiří. Učíme se s tabletem. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
  • RAHMAN, M. m. et al. ChatGPT for Education and Research: Opportunities, Threats, and Strategies.
  • ŠEĎOVÁ, Klára; ZOUNEK, Jiří. ICT v rukou českých učitelů. Praha, 2009.
  • ŠMEJKALOVÁ, Martina a KOPŘIVOVÁ, Marie. Jazykové korpusy a elektronické zdroje ve výuce českého jazyka. ISBN 978-80-7603-133-3.
  • ŠMEJKALOVÁ, Martina, Kopřivová, Marie. Jazykové korpusy a elektronické zdroje ve výuce českého jazyka.
  • Zounek, Jiří; Sudický, Petr. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní