Lecturer(s)
|
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
|
Course content
|
1. Functional use of educational software in teaching Czech. 2. Characteristic of educational software for teaching Czech by Terasoft. 3. Characteristic of educational software for teaching Czech by Sincom and Ponškola. 4. Any software products that may be given to the Czech teacher. 5. Internet portals - possibilities of their usage in teaching Czech. 6. On-line encyclopedia of literature, electronic books and texts. 7. Use of ICT in teaching literature 8. Use of ICT in teaching stylistics, communication and media matters. 9. Use of interactive whiteboard in teaching Czech. 10. Use of interactive whiteboard in teaching stylistics. 11. Use of Hot Potatoes application in teaching Czech . 12. Use of Czech National Corpus in teaching. 13. Use of LMS Moodle as a support of teaching Czech.
|
Learning activities and teaching methods
|
E-learning, Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Seminar classes
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit pojmy, které jsou nezbytným předpokladem tzv. počítačové gramotnosti |
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce |
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu |
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy |
definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru |
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií |
vysvětlit významy gramatických kategorií |
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii |
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů |
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty |
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů |
srovnat pojmy věta a výpověď |
vysvětlit různé typy výpovědí |
Skills |
---|
ovládat osobní počítač s běžným programovým vybavením včetně jeho periferií |
využívat počítačové sítě (především Internet) |
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce |
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti |
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků |
analyzovat slovní tvar |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického |
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování |
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
enumerate evaluation criteria of educational software |
enumerate evaluation criteria of tablet educational applications |
enumerate the features of reliable internet sources |
explain the oportunities of effective use of concrete websites and portals in Czech language and literature teaching |
Skills |
---|
analyse the educatinal software for teaching Czech |
analyse the tablet educational applications for teaching Czech |
create educational interactive whiteboard materials |
create 5 types of interactive exercises for Hot Potatoes application |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
E-learning |
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills |
---|
E-learning |
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Students' portfolio |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
ČERNOCHOVÁ, Miroslava. Příprava budoucích eUčitelů na eInstruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X.
-
DOSTÁL, Jiří. Počítač ve vzdělávání. Olomouc : Votobia, 2007. ISBN 978-80-87063-65-1.
-
Gajzlerová, L., Neumajer, O., & Rohlíková, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft. Dostupné z https://ondrej.neumajer.cz/inkluzivni-vzdelavani-s-vyuzitim-digitalnich-technologii/. Praha: Microsoft., 2016.
-
CHROMÝ, Jan. Moderní didaktické prostředky v informační společnosti. Praha : Verbum, 2011. ISBN 978-80-904415-5-2.
-
KURSCH, Martin. Využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání.
-
Mollick, Ethan R. and Mollick, Lilach. Assigning AI: Seven Approaches for; Students, with Prompts.
-
NEUMAJER, O. Trendy digitálního vzdělávání v roce 2023. Řízení školy..
-
NEUMAJER Ondřej, ROHLÍKOVÁ, Lucie, ZOUNEK, Jiří. Učíme se s tabletem. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
-
RAHMAN, M. m. et al. ChatGPT for Education and Research: Opportunities, Threats, and Strategies.
-
ŠEĎOVÁ, Klára; ZOUNEK, Jiří. ICT v rukou českých učitelů. Praha, 2009.
-
ŠMEJKALOVÁ, Martina a KOPŘIVOVÁ, Marie. Jazykové korpusy a elektronické zdroje ve výuce českého jazyka. ISBN 978-80-7603-133-3.
-
ŠMEJKALOVÁ, Martina, Kopřivová, Marie. Jazykové korpusy a elektronické zdroje ve výuce českého jazyka.
-
Zounek, Jiří; Sudický, Petr. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
|