Course: ICT in Czech Language

« Back
Course title ICT in Czech Language
Course code KČJ/ICT
Organizational form of instruction Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory, Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
Course content
1. Functional use of educational software in teaching Czech. 2. Characteristic of educational software for teaching Czech by Terasoft. 3. Characteristic of educational software for teaching Czech by Sincom and Ponškola. 4. Any software products that may be given to the Czech teacher. 5. Internet portals - possibilities of their usage in teaching Czech. 6. On-line encyclopedia of literature, electronic books and texts. 7. Use of ICT in teaching literature 8. Use of ICT in teaching stylistics, communication and media matters. 9. Use of interactive whiteboard in teaching Czech. 10. Use of interactive whiteboard in teaching stylistics. 11. Use of Hot Potatoes application in teaching Czech . 12. Use of Czech National Corpus in teaching. 13. Use of LMS Moodle as a support of teaching Czech.

Learning activities and teaching methods
E-learning, Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Seminar classes
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vysvětlit pojmy, které jsou nezbytným předpokladem tzv. počítačové gramotnosti
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy
definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií
vysvětlit významy gramatických kategorií
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů
srovnat pojmy věta a výpověď
vysvětlit různé typy výpovědí
Skills
ovládat osobní počítač s běžným programovým vybavením včetně jeho periferií
využívat počítačové sítě (především Internet)
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků
analyzovat slovní tvar
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec
learning outcomes
Knowledge
enumerate evaluation criteria of educational software
enumerate evaluation criteria of tablet educational applications
enumerate the features of reliable internet sources
explain the oportunities of effective use of concrete websites and portals in Czech language and literature teaching
Skills
analyse the educatinal software for teaching Czech
analyse the tablet educational applications for teaching Czech
create educational interactive whiteboard materials
create 5 types of interactive exercises for Hot Potatoes application
teaching methods
Knowledge
E-learning
Multimedia supported teaching
Skills demonstration
Students' portfolio
Discussion
Skills
E-learning
Multimedia supported teaching
Skills demonstration
Students' portfolio
Discussion
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Recommended literature
  • ČERNOCHOVÁ, Miroslava. Příprava budoucích eUčitelů na eInstruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X.
  • DOSTÁL, Jiří. Počítač ve vzdělávání. Olomouc : Votobia, 2007. ISBN 978-80-87063-65-1.
  • Gajzlerová, L., Neumajer, O., & Rohlíková, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft. Dostupné z https://ondrej.neumajer.cz/inkluzivni-vzdelavani-s-vyuzitim-digitalnich-technologii/. Praha: Microsoft., 2016.
  • CHROMÝ, Jan. Moderní didaktické prostředky v informační společnosti. Praha : Verbum, 2011. ISBN 978-80-904415-5-2.
  • KURSCH, Martin. Využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání.
  • Mollick, Ethan R. and Mollick, Lilach. Assigning AI: Seven Approaches for; Students, with Prompts.
  • NEUMAJER, O. Trendy digitálního vzdělávání v roce 2023. Řízení školy..
  • NEUMAJER Ondřej, ROHLÍKOVÁ, Lucie, ZOUNEK, Jiří. Učíme se s tabletem. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
  • RAHMAN, M. m. et al. ChatGPT for Education and Research: Opportunities, Threats, and Strategies.
  • ŠEĎOVÁ, Klára; ZOUNEK, Jiří. ICT v rukou českých učitelů. Praha, 2009.
  • ŠMEJKALOVÁ, Martina a KOPŘIVOVÁ, Marie. Jazykové korpusy a elektronické zdroje ve výuce českého jazyka. ISBN 978-80-7603-133-3.
  • ŠMEJKALOVÁ, Martina, Kopřivová, Marie. Jazykové korpusy a elektronické zdroje ve výuce českého jazyka.
  • Zounek, Jiří; Sudický, Petr. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer