Předmět: Interpretace staročeských textů

« Zpět
Název předmětu Interpretace staročeských textů
Kód předmětu KČJ/ISTE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jakubcová Karolína, PhDr. CSc.
  • Dvořáková Linda, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Uvedení do práce v semináři, zadání seminárních úkolů, staročeské rukopisy - zásady vydávání staročeských textů, edice. 2. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 3. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 4. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 5. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 6. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 7. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 8. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 9.. Četba a rozbor staročeské Bible. 10. Četba a rozbor staročeské Bible. 11. Četba a rozbor staročeské Bible. 12. 13. Závěr semináře - zhodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit vývojové tendence v klasické a v pozdní praslovanštině
charakterizovat morfologický systém staroslověnštiny
vysvětlit vývoj českého hláskosloví od pračeštiny do současnosti
vysvětlit vývoj českého morfologického systému jmen a sloves
explain developmental tendencies in classical and late Proto-Slavic
to characterize the morphological system of Old Slavic
explain the development of Czech phonetics from Proto-Czech to the present day
explain the development of the Czech morphological system of names and verbs
Odborné dovednosti
s pomocí učitele inerpretovat vybrané jazykové prostředky ve staročeském textu
hodnotit vývojové tendence jazykového systému češtiny
with the help of the teacher, interpret selected linguistic means in the Old Czech text
evaluate the development tendencies of the language system of the Czech language
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
recognizes the problem, clarifies its essence, divides it into parts
Výsledky učení
Odborné znalosti
hodnotit jazykové prostředky všech rovin užité v analyzovaném staročeském textu
vysvětlit jazykové jevy současného jazykového systému jako výsledek historického vývoje
evaluate the linguistic means of all levels used in the analyzed Old Czech text
explain the linguistic phenomena of the current language system as a result of historical development
Odborné dovednosti
číst s porozuměním náročnější transliterovaný staročeský text
samostatně analyzovat staročeské jazykové prostředky všech rovin jazyka se zřetelem k vývoji a vzhledem k současnému jazykovému systému
samostatně pracovat s informačními zdroji a s odbornou literaturou
read with understanding a more demanding transliterated Old Czech text
independently analyze Old Czech linguistic means of all levels of the language with regard to development and with regard to the current language system
work independently with information sources and professional literature
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
they clearly and convincingly communicate information about the nature of professional problems and their own opinion on their solution to both experts and laymen
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Formativní hodnocení,
Doporučená literatura
  • http://vokabular.ujc.cas.cz/.
  • Staročeský slovník. dodatky, Úvodní stati, soupis pramenů a zkratek. 1. vyd. Praha : Academia, 1968.
  • Bělič, Jaromír; Kamiš, Adolf; Kučera, Karel. Malý staročeský slovník. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  • Čornejová, Michaela; Rychnovská, Lucie; Zemanová, Jana (eds.). Dějiny českého pravopisu (do r. 1902). Brno : Host, 2010.
  • Daňhelka, Jiří. Textologie a starší česká literatura. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-85778-93-9.
  • Kyas, Vladimír. Česká bible v dějinách národního písemnictví. Praha : Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-105-9.
  • Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • Lehár, Jan. Nejstarší česká epika : Dalimilova kronika, Alexandreida, první veršované legendy. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1983.
  • Němec, Igor. Slova a dějiny. Praha : Academia, 1980.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní