Vyučující
|
-
Jakubcová Karolína, PhDr. CSc.
-
Dvořáková Linda, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do práce v semináři, zadání seminárních úkolů, staročeské rukopisy - zásady vydávání staročeských textů, edice. 2. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 3. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 4. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 5. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 6. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 7. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 8. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 9.. Četba a rozbor staročeské Bible. 10. Četba a rozbor staročeské Bible. 11. Četba a rozbor staročeské Bible. 12. 13. Závěr semináře - zhodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit vývojové tendence v klasické a v pozdní praslovanštině |
charakterizovat morfologický systém staroslověnštiny |
vysvětlit vývoj českého hláskosloví od pračeštiny do současnosti |
vysvětlit vývoj českého morfologického systému jmen a sloves |
explain developmental tendencies in classical and late Proto-Slavic |
to characterize the morphological system of Old Slavic |
explain the development of Czech phonetics from Proto-Czech to the present day |
explain the development of the Czech morphological system of names and verbs |
Odborné dovednosti |
---|
s pomocí učitele inerpretovat vybrané jazykové prostředky ve staročeském textu |
hodnotit vývojové tendence jazykového systému češtiny |
with the help of the teacher, interpret selected linguistic means in the Old Czech text |
evaluate the development tendencies of the language system of the Czech language |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
recognizes the problem, clarifies its essence, divides it into parts |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
hodnotit jazykové prostředky všech rovin užité v analyzovaném staročeském textu |
vysvětlit jazykové jevy současného jazykového systému jako výsledek historického vývoje |
evaluate the linguistic means of all levels used in the analyzed Old Czech text |
explain the linguistic phenomena of the current language system as a result of historical development |
Odborné dovednosti |
---|
číst s porozuměním náročnější transliterovaný staročeský text |
samostatně analyzovat staročeské jazykové prostředky všech rovin jazyka se zřetelem k vývoji a vzhledem k současnému jazykovému systému |
samostatně pracovat s informačními zdroji a s odbornou literaturou |
read with understanding a more demanding transliterated Old Czech text |
independently analyze Old Czech linguistic means of all levels of the language with regard to development and with regard to the current language system |
work independently with information sources and professional literature |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
they clearly and convincingly communicate information about the nature of professional problems and their own opinion on their solution to both experts and laymen |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Formativní hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
http://vokabular.ujc.cas.cz/.
-
Staročeský slovník. dodatky, Úvodní stati, soupis pramenů a zkratek. 1. vyd. Praha : Academia, 1968.
-
Bělič, Jaromír; Kamiš, Adolf; Kučera, Karel. Malý staročeský slovník. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Čornejová, Michaela; Rychnovská, Lucie; Zemanová, Jana (eds.). Dějiny českého pravopisu (do r. 1902). Brno : Host, 2010.
-
Daňhelka, Jiří. Textologie a starší česká literatura. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-85778-93-9.
-
Kyas, Vladimír. Česká bible v dějinách národního písemnictví. Praha : Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-105-9.
-
Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Lehár, Jan. Nejstarší česká epika : Dalimilova kronika, Alexandreida, první veršované legendy. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1983.
-
Němec, Igor. Slova a dějiny. Praha : Academia, 1980.
|