Vyučující
|
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Ontogeneze a fylogeneze řeči a jazyka. Periodizace vývoje řeči do 6 let - předřečové období, období rozvoje samostatné řeči. Podmínky stimulující a brzdící rozvíjení dětské řeči, metody a prostředky výchovy. Oblasti rozvíjení řeči a jazyka v RVP PV. Poruchy dětské řeči. Osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů a rozvíjení povědomí dětí o gramatické správnosti jazyka. Rozvíjení souvislého vyjadřování. Možnosti využití obrázků, série obrázků, uměleckého díla. Prvky dramatické výchovy v rozvoji vyjadřování dětí. Pomůcky pro jazykovou výchovu. Komunikační hry. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování, plánování rozvíjení řeči a jazyka při řízených i spontánních činnostech. Osvojování dovedností, které předcházejí čtení a psaní, rozvíjení zájmu o psanou podobu jazyka. Hlasová výchova dětí, práce s hlasem, nonverbální komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy z fonetickofonologické, morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
reflexe vývoje řeči u dítěte předškolního věku |
vysvětlit proces vývoje řeči a jazyka u dítěte |
rozeznat řečové nedostatky u dětí v MŠ |
plánovat činnosti pro rozvíjení řeči a jazyka v souladu s RVP pro předškolní vzdělávání |
aplikovat teoretické poznatky při vytváření optimálních podmínek pro rozvoj řeči v MŠ |
objasnit rozvoj neverbální komunikace u dítěte |
navrhnout způsoby rozvoje pragmatické roviny v komunikaci dítěte |
Odborné dovednosti |
---|
metakognice a sebereflexe u zvolených postupů rozvoje dětské řeči |
předvést spisovný projev dle zásad správné výslovnosti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test v případě neúčasti na výuce. |
Test, |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Kiphard, E. J. Sensomotorisches Entwicklungsgitter. Dortmund, 1984.
-
Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
-
Krčmová, Marie; Richterová, Libuše. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku : Učebnice pro 3. roč. stř. pedagog. škol. Praha : SPN, 1987.
-
Kutálková, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.
-
Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
-
Prokešová, J. Řeč a sluch. Praha, 2012.
|