Předmět: Jazyková výchova v MŠ

« Zpět
Název předmětu Jazyková výchova v MŠ
Kód předmětu KČJ/JV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Ontogeneze a fylogeneze řeči a jazyka. Periodizace vývoje řeči do 6 let - předřečové období, období rozvoje samostatné řeči. Podmínky stimulující a brzdící rozvíjení dětské řeči, metody a prostředky výchovy. Oblasti rozvíjení řeči a jazyka v RVP PV. Poruchy dětské řeči. Osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů a rozvíjení povědomí dětí o gramatické správnosti jazyka. Rozvíjení souvislého vyjadřování. Možnosti využití obrázků, série obrázků, uměleckého díla. Prvky dramatické výchovy v rozvoji vyjadřování dětí. Pomůcky pro jazykovou výchovu. Komunikační hry. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování, plánování rozvíjení řeči a jazyka při řízených i spontánních činnostech. Osvojování dovedností, které předcházejí čtení a psaní, rozvíjení zájmu o psanou podobu jazyka. Hlasová výchova dětí, práce s hlasem, nonverbální komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy z fonetickofonologické, morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni
Odborné dovednosti
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
Výsledky učení
Odborné znalosti
reflexe vývoje řeči u dítěte předškolního věku
vysvětlit proces vývoje řeči a jazyka u dítěte
rozeznat řečové nedostatky u dětí v MŠ
plánovat činnosti pro rozvíjení řeči a jazyka v souladu s RVP pro předškolní vzdělávání
aplikovat teoretické poznatky při vytváření optimálních podmínek pro rozvoj řeči v MŠ
objasnit rozvoj neverbální komunikace u dítěte
navrhnout způsoby rozvoje pragmatické roviny v komunikaci dítěte
Odborné dovednosti
metakognice a sebereflexe u zvolených postupů rozvoje dětské řeči
předvést spisovný projev dle zásad správné výslovnosti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Inscenační metody, hraní rolí,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Test v případě neúčasti na výuce.
Test,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Kiphard, E. J. Sensomotorisches Entwicklungsgitter. Dortmund, 1984.
  • Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
  • Krčmová, Marie; Richterová, Libuše. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku : Učebnice pro 3. roč. stř. pedagog. škol. Praha : SPN, 1987.
  • Kutálková, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.
  • Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
  • Prokešová, J. Řeč a sluch. Praha, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr