Vyučující
|
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Ontogeneze a fylogeneze řeči a jazyka. Periodizace vývoje řeči do 6 let - předřečové období, období rozvoje samostatné řeči. Podmínky stimulující a brzdící rozvíjení dětské řeči, metody a prostředky výchovy. Oblasti rozvíjení řeči a jazyka v RVP PV. Poruchy dětské řeči. Osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů a rozvíjení povědomí dětí o gramatické správnosti jazyka. Rozvíjení souvislého vyjadřování. Možnosti využití obrázků, série obrázků, uměleckého díla. Prvky dramatické výchovy v rozvoji vyjadřování dětí. Pomůcky pro jazykovou výchovu. Komunikační hry. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování, plánování rozvíjení řeči a jazyka při řízených i spontánních činnostech. Osvojování dovedností, které předcházejí čtení a psaní, rozvíjení zájmu o psanou podobu jazyka. Hlasová výchova dětí, práce s hlasem, nonverbální komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Výsledky učení |
---|
studenti jsou schopni - porozumět procesu rozvíjení řeči a jazyka v předškolním věku, - aplikovat teoretické poznatky při vytváření optimálních podmínek pro pozitivní ovlivňování rozvoje řeči, - identifikovat případné řečové nedostatky u dětí předškolního věku, - minimalizovat možnost vzniku poruch řeči, - diagnostikovat úroveň vyjadřování dětí, - plánovat činnosti pro rozvíjení řeči a jazyka v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
-
Krčmová, Marie; Richterová, Libuše. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku : Učebnice pro 3. roč. stř. pedagog. škol. Praha : SPN, 1987.
-
Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
|