Předmět: Jazyková a literární výchova v předškolním věku

« Zpět
Název předmětu Jazyková a literární výchova v předškolním věku
Kód předmětu KČJ/JVPV1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Ontogeneze a fylogeneze řeči a jazyka. Periodizace vývoje řeči do 6 let - předřečové období, období rozvoje samostatné řeči. Podmínky stimulující a brzdící rozvíjení dětské řeči, metody a prostředky výchovy. Oblasti rozvíjení řeči a jazyka v RVP PV. Poruchy dětské řeči. Osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů a rozvíjení povědomí dětí o gramatické správnosti jazyka. Rozvíjení souvislého vyjadřování. Možnosti využití obrázků, série obrázků, uměleckého díla. Prvky dramatické výchovy v rozvoji vyjadřování dětí. Pomůcky pro jazykovou výchovu. Komunikační hry. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování, plánování rozvíjení řeči a jazyka při řízených i spontánních činnostech. Osvojování dovedností, které předcházejí čtení a psaní, rozvíjení zájmu o psanou podobu jazyka. Hlasová výchova dětí, práce s hlasem, nonverbální komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Výsledky učení
studenti jsou schopni - porozumět procesu rozvíjení řeči a jazyka v předškolním věku, - aplikovat teoretické poznatky při vytváření optimálních podmínek pro pozitivní ovlivňování rozvoje řeči, - identifikovat případné řečové nedostatky u dětí předškolního věku, - minimalizovat možnost vzniku poruch řeči, - diagnostikovat úroveň vyjadřování dětí, - plánovat činnosti pro rozvíjení řeči a jazyka v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání
Vyučovací metody
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
  • Krčmová, Marie; Richterová, Libuše. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku : Učebnice pro 3. roč. stř. pedagog. škol. Praha : SPN, 1987.
  • Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní