Předmět: Literární výchova v předškolním věku

« Zpět
Název předmětu Literární výchova v předškolním věku
Kód předmětu KČJ/JVPV2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Lidová slovesnost. Pohádka, její kompozice, funkce věcí, typické prvky, spory o pohádku. Autorská pohádka, imaginativní pohádka, nonsensová pohádka. Pověsti a báje. Poezie pro děti - zákonitosti verše pro děti, vývoj poezie pro děti. Dobrodružná literatura. Próza s dětským hrdinou. Comics a seriál. Možnosti využití, tvorba myšlenkových map činností a očekávaných kompetencí, tvorba integrovaných celků, popř. projektů, práce s textem, např. dramatizace (v návaznosti na dramatickou výchovu), vymýšlení etud, pokračování příběhů atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy z literární teorie na středoškolské úrovni
Odborné dovednosti
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
Výsledky učení
Odborné znalosti
navrhnout vhodný literární žánr pro dítě určitého věku
aplikovat teoretické poznatky o možnostech využití textu při práci s dětmi v MŠ
používat vhodné metody při práci s textem v MŠ, a to v souladu s RVP PV
navrhnout funkční využití časopisů pro děti
navrhnout aktivity, které vedou děti ke čtenářství
Odborné dovednosti
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Seminární práce,
Test,
test v případě neúčasti na výuce
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
  • Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
  • Kalábová, Naděžda. Pohádkové hry : hrajeme si celý rok. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0498-6.
  • Slabý, Zdeněk Karel. Nedokončené pohádky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-186.
  • Švejdová, Hana. Maxi, nezlob! : vzdělávací projekt pro děti předškolního věku, mapující téma ze života předškolních dětí metodami dramatické výchovy v souvislosti s uváděním RVP pro předškolní vzdělávání do praxe. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2004. ISBN 80-7020-135-5.
  • Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc, Votobia, 1999. ISBN 80-7198-379-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní