Vyučující
|
-
Pechman Michael, PhDr. Ph.D.
-
Vorobljevová Hana, Mgr.
-
Bláhová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šroub Vladislav, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Dvořáková Linda, Mgr. Ph.D.
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
-
Jindrová Petra, PhDr.
-
Šašková Barbora, PaedDr. Ph.D.
-
Materna Michal, Mgr.
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
-
Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zaměření a náplň seminářů: Disciplína bude orientována převážně na analýzu textů psaných, zejména textů funkčních stylů věcných, tzn. stylu odborného, administrativního, eventuálně administrativně-právního. V rámci těchto textů budou probírány základní nedostatky a chyby v jednotlivých jazykových rovinách, tj. především v rovině stylistické, skladební, tvaroslovné a lexikální, pozornost však bude věnována také otázkám pravopisu (opakování obtížnějších pravopisných jevů, např. interpunkce, psaní velkých písmen, probrání kodifikačních změn v Pravidlech z roku 1993). Posluchači budou pracovat jednak s texty již hotovými, jednak budou jednotlivé typy komunikátů sami vytvářet, přetvářet, eventuálně opravovat texty defektní. Studenti by si měli osvojit schopnost volby náležitých jazykových prostředků s ohledem na komunikativní situaci, měli by si upevnit otázky spojené se znalostí stylových příznaků jednotlivých jazykových prostředků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zvládnout základy normativní mluvnice |
Odborné dovednosti |
---|
provést diferenciace textů z hlediska funkčních stylů |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se ve stylové diferenciaci jazykových prostředků |
rozčlenit odborný text z hlediska jeho kompoziční výstavby |
volit při tvorbě textu jazykové prostředky odpovídající funkčně stylovému zařazení textu |
Odborné dovednosti |
---|
opravit defektní konstrukce české věty |
zařadit text k funkčnímu stylu |
opravit v defektním textu jazykové, formální i stylizační nedostatky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Čechová, Marie. Současná stylistika. Praha: Lidové noviny, 2008. ISBN 978-807-1069-614.
-
Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0493-9.
-
Hlavsa, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Vyd. 1, dotisk. Praha : Academia, 2003. ISBN 80-200-0475-0.
-
Pravdová, Markéta,; Beneš, Martin. Jsme v češtině doma?. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2146-5.
-
Pravdová, Markéta. Čeština nově od A do Ž. 2016. ISBN 978-80-200-2560-9.
-
Pravdová, Markéta,; Svobodová, Ivana. Akademická příručka českého jazyka. 2019. ISBN 978-80-200-2947-8.
|