Vyučující
|
-
Šašková Barbora, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru. Mluvené slovo a kultivovaná řečová komunikace. 2. Vstupní připravené projevy - analýza základních začátečnických chyb. 3. Správné dýchání jako základní předpoklad kvalitního řečového výkonu. Dechová cvičení. 4. Práce s hlasem, zvukové prostředky souvislé řeči, hlasová cvičení. 5. Zásady správné artikulace, artikulační cvičení. 6. Připravené projevy na zadané téma, slovní kontaktové prostředky. 7. Nonverbální prostředky komunikace - řeč těla. 8. Základy spisovné výslovnosti (ortoepie). 9. Vyjadřovací pohotovost - nepřipravené projevy s dodržením ortoepických zásad. 10. Připravené projevy na volné téma. 11. Výrazné čtení - poslech a analýza vzorové nahrávky, společné čtení. 12. Výrazné čtení - prezentace textů dle vlastního výběru. 13. Závěrečná vystoupení a jejich analýza. Hodnocení práce v semináři.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Výsledky učení |
---|
studenti - efektivně zacházejí s hlasem a dechem při mluveném projevu, - využívají hlasu pro zvýšení přesvědčivosti, plasticity a emotivnosti sdělení, - aplikují ortoepická pravidla v řeči, - formulují své myšlenky a vyjadřují je srozumitelně a kultivovaně, - přizpůsobují výslovnostní styl modelové komunikační situaci, - uplatňují neverbální prostředky komunikace, - získají a udrží pozornost posluchačů, - analyzují vlastní přednosti a nedostatky a náležitě s nimi pracují |
Vyučovací metody |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
DeVito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2018-0.
-
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Hierhold, Emil. Rétorika a prezentace : jak s jistotou působivě prezentovat a přednášet . tipy a triky pro úspěšnou prezentaci : vizuální a verbální techniky : přesvědčovací a argumentační strategie : od flipchartu po PowerPoint. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0782-9.
-
Hůrková, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
-
Jelínek, Milan; Švandová, Blažena. Argumentace a umění komunikovat. Vyd. 1. Brno : Pedagogická univerzita Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-2186-1.
-
Kohout, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 4., dopl. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-072-4.
-
Kraus, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0898-7.
-
Krobotová, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0187-8.
-
Lewis, David. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publ. a East Publ., 1998. ISBN 80-85605-49-X.
-
Málková Jitka. Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci. Plzeň: ZČU, 2013. ISBN 978-80-261-0283-0.
-
Maříková, Marie. Rétorika : manuál komunikačních dovedností. Praha : Professional Publishing, 2002. ISBN 80-86419-31-2.
|