Předmět: Literatura pro děti a mládež 1

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež 1
Kód předmětu KČJ/L1M1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Materna Michal, Mgr.
  • Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Literatura pro děti a mládež, její klasifikace, funkce, dětský aspekt a jeho vývoj, objasnění pojmu intencionality; 2. Literární žánry, vytváření žánrového povědomí, některé otázky poetiky, literární dílo a jeho struktura, zohlednění dětského aspektu ve struktuře literárního díla jako znaku i jako věci; 3.-5. Pohádka v lidové slovesnosti, žánrová charakteristika, rozlišení klasické a autorské adaptace, dětské a kritické (vědecké) edice, autoři v české a světové literatuře; klasické edice a jejich ilustrátoři; 6.-8. Pohádka umělá (autorská), žánrová charakteristika, komparace s pohádkou lidovou, využití netradičních postupů (například nonsensu), autoři v naší a světové literatuře, dovedeno do současnosti; 9-10. Báje antické a orientální, adaptace a jejich autoři, zohlednění dětského aspektu a symbolické roviny mytických příběhů (vytváření analogie k žitým či historickým situacím, ideálně se zřetelem k prepubescentovi); 11. Biblické příběhy jako zdroj uměleckých aluzí a součást kulturního povědomí, adaptace české i světové (včetně humorných parafrází a travestie) a jejich autoři; 12.-13. Fantasy literatura, syžetová schémata, autoři především se zřetelem ke světové literatuře; V některých přednáškách navíc probíhá práce s uměleckými texty z okruhu dětské literatury, prezentují se zde možnosti didaktického využití těchto textů v pedagogické praxi. Takto koncipované přednášky suplují chybějící (nerozvrhované) semináře.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v žánrové a tematické struktuře dětské literatury
vyjmenovat nejdůležitější představitele a jejich dílo z oblasti dětské literatury
Odborné dovednosti
vyjádřit interpretační soud o uměleckém textu z oblasti dětské literatury
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit specifičnost dětské literatury
odlišit intencionální literaturu pro děti a mládež od neintencionální
popsat vývoj dětského aspektu v LDM (jak v české, tak světové)
vyjmenovat ústřední žánry LDM
charakterizovat pohádku lidovou i autorskou, mytické adaptace, fantasy literaturu, vše v českém i světovém kontextu s přihlédnutím k vývojovému aspektu žánrů
vyjmenovat reprezentativní představitele daných žánrů (jak v české, tak světové literatuře)
rozlišit klasickou a autorskou adaptaci folklórních předloh, zejména u pohádky
specifikovat rysy autorského stylu u význačných představitelů LDM
Odborné dovednosti
interpretovat rozdílnou kvalitu dětského aspektu ve starší literatuře a v literatuře moderní
porovnat lidovou pohádku a autorskou pohádku
interpretovat vybraný titul LDM se zřetelem k dětskému čtenáři
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Individuální konzultace,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Práce s uměleckým textem
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • časopis Ladění.
  • časopis Zlatý máj.
  • Zlatý máj : o dětské literatuře a umění. Praha : Česká sekce IBBY, ---.
  • BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál, 2017.
  • BŘEZINOVÁ, Helena. Slavíci, mořské víly a bolavé zuby: pohádky H. Ch. Andersena: mezi romantismem a modernitou. Brno: Host, 2018.
  • BUBENÍČKOVÁ Petra. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor, 2016. ISBN 978-80-87607-65-7.
  • Čeňková, J. ad. Vývoj literatury pro děti amládež a její žánrové struktury. Praha, Portál, 2006.
  • ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: Kouzlo vyprávěného slova.. Praha: Portál, 2019.
  • DĚDINOVÁ, Tereza. Po divné krajině: charakteristika a vnitřní členění fantastické literatury. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7871-0.
  • Genčiová, Miroslava. Literatura pro děti a mládež ve srovnávacím žánrovém pohledu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
  • KUBECZKOVÁ, Olga. Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-278-4.
  • NOVÁKOVÁ, Luisa. Proměny české pohádky: K historii žánru ve čtyřicátých letech dvacátého století. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5026-6.
  • Řeřichová, V., Dorovský, I. Slovník autorů literatury pro děti a mládež: zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007.
  • Sirovátka, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno : Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
  • SLANINA Ondřej. Poutník světem fantazie. Praha: Charon media, 2018. ISBN 978-80-904975-3-5.
  • Šmahelová, H. Návraty a proměny: literární adaptace lidových pohádek. Praha, Albatros, 1989.
  • Šubrtová, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5.
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice: Nakl. Vlastimil Johanus. 2008.
  • Toman, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
  • Urbanová, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc, Votobia, 2003.
  • Urbanová, S. Metamorfózy dětské literatury: přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost s. Olomouc, Votobia, 1999.
  • Urbanová, Svatava; Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla : (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež-antologie). Vyd. 5., uprav. a dopl. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr