Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika zobrazení prostoru v poezii - puchmajerovci. 2. Dtto, M. M. Z. Polák. 3. Óda - A. J. Puchmajer. 4. Balada - Š. J. K. Hněvkovský. 5. K. H. Mácha. 6. K. H. Mácha a K. J. Erben. 7. K. J. Erben - kompoziční postupy v Kytici z pověstí národních. 8. K. J. Erben - B. Němcová - pohádka. 9. B. Němcová - Babička. 10. Cestopis - M. M. Z. Polák, J. Kollár, K. Havlíček Borovský, J. Neruda. 11. K. Havlíček Borovský - charakteristika verše. 12. A. Jirásek - Mezi proudy. 13. J. Linda, J. K. Tyl, J. Vrchlický a hagiografie. Výběr interpretovaných děl se může měnit podle aktuálního zájmu posluchačů a potřeb semináře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Seminární výuka, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat tři základní vývojové periody české literatury |
pojmenovat periody vývoje české literatury 19. století |
definovat základní literární druhy a žánry |
vysvětlit význam uměleckých jazykových prostředků |
Odborné dovednosti |
---|
chronologicky seřadit periody vývoje české literatury 19. století |
přiřadit vybrané dílo k odpovídajícímu literárnímu druhu a žánru |
vybrat metaforu a vysvětlit její uplatnění v textu |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student: - je schopen samostatně řešit předmětnou problematiku, - si průběžně zvyšuje interpretační dovednosti a čtenářskou kompetenci, - dokáže objektivizovat a argumentačně podpořit vlastní názory a nová zjištění, - vhodně komparuje dobovou tematiku s tematikou textů z jiných období |
podrobně charakterizovat periody vývoje české literatury 19. století |
přiřadit dílo a autora k jednotlivým periodám vývoje literatury 19. stol |
určit u díla odpovídající literární druh, žánr i výrazovou formu |
vysvětlit aktualizaci tematiky ve vývoji literatury 19. století |
určit u jednotlivých děl odpovídající kompoziční postup |
pojmenovat a charakterizovat vybrané umělecké jazykové prostředky |
Odborné dovednosti |
---|
obhájit objektivizovaný názor před auditoriem |
prokázat vliv doby (historického kontextu) na autora a literární dílo |
provést rozbor vybrané tematiky a prokázat její aktualizaci při komparaci jednotlivých literárních děl |
interpretovat vybrané umělecké prostředky |
specifikovat a popsat vztah mezi literární předlohou a její adaptací |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Primární literatura - jednotlivá vydání literárních děl.
-
Haman, Aleš-Tureček, Dalibor et. al. Český a slovenský literární parnasismus. Brno, 2015.
-
Janáčková, Jaroslava. Česká literatura 19. století : Od Máchy k Březinovi : Učebnice pro ZŠ, SŠ a VŠ. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-41-7.
-
Polák, Josef. Česká literatura 19. století : Vysokošk. učebnice pro studující stud. oborů Čes. jazyk a lit. a Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů - aprobační předmět čes. jazyk a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23906-4.
|