Předmět: Lit. inter. textu čes. lit. 19. stol.

« Zpět
Název předmětu Lit. inter. textu čes. lit. 19. stol.
Kód předmětu KČJ/LI19
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Materna Michal, Mgr.
Obsah předmětu
1. Problematika zobrazení prostoru v poezii - puchmajerovci. 2. Dtto, M. M. Z. Polák. 3. Óda - A. J. Puchmajer. 4. Balada - Š. J. K. Hněvkovský. 5. K. H. Mácha. 6. K. H. Mácha a K. J. Erben. 7. K. J. Erben - kompoziční postupy v Kytici z pověstí národních. 8. K. J. Erben - B. Němcová - pohádka. 9. B. Němcová - Babička. 10. Cestopis - M. M. Z. Polák, J. Kollár, K. Havlíček Borovský, J. Neruda. 11. K. Havlíček Borovský - charakteristika verše. 12. A. Jirásek - Mezi proudy. 13. J. Linda, J. K. Tyl, J. Vrchlický a hagiografie. Výběr interpretovaných děl se může měnit podle aktuálního zájmu posluchačů a potřeb semináře.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Seminární výuka, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat tři základní vývojové periody české literatury
pojmenovat periody vývoje české literatury 19. století
definovat základní literární druhy a žánry
vysvětlit význam uměleckých jazykových prostředků
Odborné dovednosti
chronologicky seřadit periody vývoje české literatury 19. století
přiřadit vybrané dílo k odpovídajícímu literárnímu druhu a žánru
vybrat metaforu a vysvětlit její uplatnění v textu
Výsledky učení
Odborné znalosti
student: - je schopen samostatně řešit předmětnou problematiku, - si průběžně zvyšuje interpretační dovednosti a čtenářskou kompetenci, - dokáže objektivizovat a argumentačně podpořit vlastní názory a nová zjištění, - vhodně komparuje dobovou tematiku s tematikou textů z jiných období
podrobně charakterizovat periody vývoje české literatury 19. století
přiřadit dílo a autora k jednotlivým periodám vývoje literatury 19. stol
určit u díla odpovídající literární druh, žánr i výrazovou formu
vysvětlit aktualizaci tematiky ve vývoji literatury 19. století
určit u jednotlivých děl odpovídající kompoziční postup
pojmenovat a charakterizovat vybrané umělecké jazykové prostředky
Odborné dovednosti
obhájit objektivizovaný názor před auditoriem
prokázat vliv doby (historického kontextu) na autora a literární dílo
provést rozbor vybrané tematiky a prokázat její aktualizaci při komparaci jednotlivých literárních děl
interpretovat vybrané umělecké prostředky
specifikovat a popsat vztah mezi literární předlohou a její adaptací
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Primární literatura - jednotlivá vydání literárních děl.
  • Haman, Aleš-Tureček, Dalibor et. al. Český a slovenský literární parnasismus. Brno, 2015.
  • Janáčková, Jaroslava. Česká literatura 19. století : Od Máchy k Březinovi : Učebnice pro ZŠ, SŠ a VŠ. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-41-7.
  • Polák, Josef. Česká literatura 19. století : Vysokošk. učebnice pro studující stud. oborů Čes. jazyk a lit. a Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů - aprobační předmět čes. jazyk a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23906-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr