Course: Literary Interpretation of Texts of 19th Century Czech Literature

« Back
Course title Literary Interpretation of Texts of 19th Century Czech Literature
Course code KČJ/LI19
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Materna Michal, Mgr.
Course content
1. Time phenomenon and its conception in poetry (puchmajerovci). 2. M. M. Z. Polák. 3. The ode - A. J. Puchmajer. 4. 5. The ballad - Š. J. K. Hněvkovský. 5. K. H. Mácha 6. H. Mácha and K. J. Erben. 7. K. J. Erben - composition of Kytice z pověstí národních. 8. K. J. Erben and B. Němcová (fairy tales). 9. B. Němcová - Babička. 10. Travelogue - M. M. Z. Polák, J. Kollár, K. Havlíček Borovský, J. Neruda 11. K. H. Borovský - characteristic of the verse. 12. A. Jirásek - Mezi proudy 13. J. Linda, J. K. Tyl, J. Vrchlický and hagiography. The selection of the interpreted works can be changed according to students' requirements and teacher's intentions.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Seminar classes, Seminar
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
charakterizovat tři základní vývojové periody české literatury
pojmenovat periody vývoje české literatury 19. století
definovat základní literární druhy a žánry
vysvětlit význam uměleckých jazykových prostředků
Skills
chronologicky seřadit periody vývoje české literatury 19. století
přiřadit vybrané dílo k odpovídajícímu literárnímu druhu a žánru
vybrat metaforu a vysvětlit její uplatnění v textu
learning outcomes
Knowledge
Student - is able to solve the problems of the subject independently, - develops his ability of text interpretation and reading competence, - is able to objectivise his own opinions and new investigations and support them by suitable arguments, - is able to compare the 19th century literary themes with the themes of other periods.
podrobně charakterizovat periody vývoje české literatury 19. století
přiřadit dílo a autora k jednotlivým periodám vývoje literatury 19. stol
určit u díla odpovídající literární druh, žánr i výrazovou formu
vysvětlit aktualizaci tematiky ve vývoji literatury 19. století
určit u jednotlivých děl odpovídající kompoziční postup
pojmenovat a charakterizovat vybrané umělecké jazykové prostředky
Skills
obhájit objektivizovaný názor před auditoriem
prokázat vliv doby (historického kontextu) na autora a literární dílo
provést rozbor vybrané tematiky a prokázat její aktualizaci při komparaci jednotlivých literárních děl
interpretovat vybrané umělecké prostředky
specifikovat a popsat vztah mezi literární předlohou a její adaptací
teaching methods
Knowledge
Seminar
Discussion
Seminar classes
Lecture with visual aids
Lecture supplemented with a discussion
Self-study of literature
Students' portfolio
Skills
Interactive lecture
Individual study
Students' portfolio
Discussion
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Skills
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Primární literatura - jednotlivá vydání literárních děl.
  • Haman, Aleš-Tureček, Dalibor et. al. Český a slovenský literární parnasismus. Brno, 2015.
  • Janáčková, Jaroslava. Česká literatura 19. století : Od Máchy k Březinovi : Učebnice pro ZŠ, SŠ a VŠ. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-41-7.
  • Polák, Josef. Česká literatura 19. století : Vysokošk. učebnice pro studující stud. oborů Čes. jazyk a lit. a Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů - aprobační předmět čes. jazyk a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23906-4.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester