Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1. Time phenomenon and its conception in poetry (puchmajerovci). 2. M. M. Z. Polák. 3. The ode - A. J. Puchmajer. 4. 5. The ballad - Š. J. K. Hněvkovský. 5. K. H. Mácha 6. H. Mácha and K. J. Erben. 7. K. J. Erben - composition of Kytice z pověstí národních. 8. K. J. Erben and B. Němcová (fairy tales). 9. B. Němcová - Babička. 10. Travelogue - M. M. Z. Polák, J. Kollár, K. Havlíček Borovský, J. Neruda 11. K. H. Borovský - characteristic of the verse. 12. A. Jirásek - Mezi proudy 13. J. Linda, J. K. Tyl, J. Vrchlický and hagiography. The selection of the interpreted works can be changed according to students' requirements and teacher's intentions.
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, Seminar classes, Seminar
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat tři základní vývojové periody české literatury |
pojmenovat periody vývoje české literatury 19. století |
definovat základní literární druhy a žánry |
vysvětlit význam uměleckých jazykových prostředků |
Skills |
---|
chronologicky seřadit periody vývoje české literatury 19. století |
přiřadit vybrané dílo k odpovídajícímu literárnímu druhu a žánru |
vybrat metaforu a vysvětlit její uplatnění v textu |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Student - is able to solve the problems of the subject independently, - develops his ability of text interpretation and reading competence, - is able to objectivise his own opinions and new investigations and support them by suitable arguments, - is able to compare the 19th century literary themes with the themes of other periods. |
podrobně charakterizovat periody vývoje české literatury 19. století |
přiřadit dílo a autora k jednotlivým periodám vývoje literatury 19. stol |
určit u díla odpovídající literární druh, žánr i výrazovou formu |
vysvětlit aktualizaci tematiky ve vývoji literatury 19. století |
určit u jednotlivých děl odpovídající kompoziční postup |
pojmenovat a charakterizovat vybrané umělecké jazykové prostředky |
Skills |
---|
obhájit objektivizovaný názor před auditoriem |
prokázat vliv doby (historického kontextu) na autora a literární dílo |
provést rozbor vybrané tematiky a prokázat její aktualizaci při komparaci jednotlivých literárních děl |
interpretovat vybrané umělecké prostředky |
specifikovat a popsat vztah mezi literární předlohou a její adaptací |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Discussion |
Seminar classes |
Lecture with visual aids |
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Individual study |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills demonstration |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Primární literatura - jednotlivá vydání literárních děl.
-
Haman, Aleš-Tureček, Dalibor et. al. Český a slovenský literární parnasismus. Brno, 2015.
-
Janáčková, Jaroslava. Česká literatura 19. století : Od Máchy k Březinovi : Učebnice pro ZŠ, SŠ a VŠ. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-41-7.
-
Polák, Josef. Česká literatura 19. století : Vysokošk. učebnice pro studující stud. oborů Čes. jazyk a lit. a Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů - aprobační předmět čes. jazyk a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23906-4.
|