|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
1. Time phenomenon and its conception in poetry (puchmajerovci). 2. M. M. Z. Polák. 3. The ode - A. J. Puchmajer. 4. 5. The ballad - Š. J. K. Hněvkovský. 5. K. H. Mácha 6. H. Mácha and K. J. Erben. 7. K. J. Erben - composition of Kytice z pověstí národních. 8. K. J. Erben and B. Němcová (fairy tales). 9. B. Němcová - Babička. 10. Travelogue - M. M. Z. Polák, J. Kollár, K. Havlíček Borovský, J. Neruda 11. K. H. Borovský - characteristic of the verse. 12. A. Jirásek - Mezi proudy 13. J. Linda, J. K. Tyl, J. Vrchlický and hagiography. The selection of the interpreted works can be changed according to students' requirements and teacher's intentions.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, Seminar classes, Seminar
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| charakterizovat tři základní vývojové periody české literatury |
| pojmenovat periody vývoje české literatury 19. století |
| definovat základní literární druhy a žánry |
| vysvětlit význam uměleckých jazykových prostředků |
| Skills |
|---|
| chronologicky seřadit periody vývoje české literatury 19. století |
| přiřadit vybrané dílo k odpovídajícímu literárnímu druhu a žánru |
| vybrat metaforu a vysvětlit její uplatnění v textu |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Student - is able to solve the problems of the subject independently, - develops his ability of text interpretation and reading competence, - is able to objectivise his own opinions and new investigations and support them by suitable arguments, - is able to compare the 19th century literary themes with the themes of other periods. |
| podrobně charakterizovat periody vývoje české literatury 19. století |
| přiřadit dílo a autora k jednotlivým periodám vývoje literatury 19. stol |
| určit u díla odpovídající literární druh, žánr i výrazovou formu |
| vysvětlit aktualizaci tematiky ve vývoji literatury 19. století |
| určit u jednotlivých děl odpovídající kompoziční postup |
| pojmenovat a charakterizovat vybrané umělecké jazykové prostředky |
| Skills |
|---|
| obhájit objektivizovaný názor před auditoriem |
| prokázat vliv doby (historického kontextu) na autora a literární dílo |
| provést rozbor vybrané tematiky a prokázat její aktualizaci při komparaci jednotlivých literárních děl |
| interpretovat vybrané umělecké prostředky |
| specifikovat a popsat vztah mezi literární předlohou a její adaptací |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Seminar |
| Discussion |
| Seminar classes |
| Lecture with visual aids |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Self-study of literature |
| Students' portfolio |
| Skills |
|---|
| Interactive lecture |
| Individual study |
| Students' portfolio |
| Discussion |
| Skills demonstration |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Seminar work |
| Individual presentation at a seminar |
| Skills |
|---|
| Individual presentation at a seminar |
|
Recommended literature
|
-
Primární literatura - jednotlivá vydání literárních děl.
-
Haman, Aleš-Tureček, Dalibor et. al. Český a slovenský literární parnasismus. Brno, 2015.
-
Janáčková, Jaroslava. Česká literatura 19. století : Od Máchy k Březinovi : Učebnice pro ZŠ, SŠ a VŠ. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-41-7.
-
Polák, Josef. Česká literatura 19. století : Vysokošk. učebnice pro studující stud. oborů Čes. jazyk a lit. a Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů - aprobační předmět čes. jazyk a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23906-4.
|