Předmět: Literatura pro mládež

« Zpět
Název předmětu Literatura pro mládež
Kód předmětu KČJ/LIMLZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šroub Vladislav, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Vymezení pojmu a specifiky literatury pro děti a mládež, objasnění termínu intencionality, vývoj dětského aspektu v kontextu české i světové literatury; vytváření žánrového povědomí; některé otázky poetiky, literární dílo a jeho struktura, zohlednění dětského aspektu ve struktuře literárního díla jako znaku i jako věci; 2.- 3. Pohádka v lidové slovesnosti, klasické a autorské adaptace, žánrové varianty, český i světový kontext, autoři, ilustrátoři; 4.- 5. Pohádka umělá, využití moderních postupů (inverze funkcí postav, tematické inverze, nonsensu, parodie apod.), český i světový kontext, autoři, ilustrátoři; 6. Báje, biblické příběhy, české i světové adaptace (včetně humorných parafrází, travestií); 7. Fantasy literatura, syžetová schémata, fikční světy fantasy, se zaměřením na světový kontext; autoři, ilustrátoři; 8. Pověsti, jejich žánrové varianty, adaptace, humorné parafráze, autoři, ilustrátoři; 9. Poezie pro děti, vývojové etapy se zaměřením na českou poezii; autoři, ilustrátoři; 10. Próza s dětským či teenagerovským hrdinou, próza s dívčí hrdinkou, s chlapeckým hrdinou; český i světový kontext; 11. Dobrodružná literatura, vývoj, klasická díla v naší a světové literatuře; 12. Komiks, specifický narativ, autoři literárních scénářů i ilustrací v domácí i světové tvorbě. Časopisy pro děti a mládež. 13. Uměleckonaučná literatura, autoři a díla. Témata seminářů korespondují s tématy přednášek. Práce v semináři je založena především na interpretaci uměleckých textů z LDM.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška s demonstrací
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
v základních obrysech charakterizovat literární žánry LDM
vyjmenovat alespoň nejdůležitější představitele LDM a přiřadit k nim dílo
Odborné dovednosti
vyjádřit interpretační soud nad uměleckými texty z okruhu LDM
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vývoj dětského aspektu v literatuře pro děti a mládež
rozlišit intencionální literaturu od neintencionální v oblasti literatury pro děti a mládež
charakterizovat žánry literatury pro děti a mládež v jejich vývoji, vyjmenovat jejich reprezentativní představitele
specifikovat rysy autorského stylu význačných představitelů literatury pro děti a mládež
Odborné dovednosti
ilustrovat své znalosti o literárních žánrech na konkrétních uměleckých textech literatury pro děti a mládež
provést rozbor dětského aspektu v rovině tematických a jazykových složek
porovnat klasické a autorské adaptace folklorních látek
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s demonstrací,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Ladění : Časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Boskovice : Nakladatelství Albert, ----.
  • On-line katalogy knihoven.
  • Zlatý máj : o dětské literatuře a umění. Praha : Česká sekce IBBY, ---.
  • Bubeníčková, Petra. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor, 2016. ISBN 978-80-87607-65-7.
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Jestlipak víte, kdo je lyrik? : o poezii pro děti a mladé čtenáře. Praha: Univerzita Karlova, nakl. Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5269-6.
  • Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Osobnosti a díla světové literatury pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 80-7042-223-8.
  • KUBECZKOVÁ, Olga. Smrt a dítě : existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-278-4.
  • Nezkusil, V. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros, 1993.
  • Řeřichová, V., Dorovský, I. a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež: zahraniční spisovatelé.. Praha: Nakl. Libri, 2007.
  • Řeřichová, V Sladová, J. ad. Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Nakl. Hanex, 2008.
  • Sirovátka, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno : Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
  • SLADOVÁ, Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4025-5.
  • SLADOVÁ Jana. Umělecká literatura v procesu osobnostní a sociální výchovy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5101-5.
  • Šmahelová, Hana. Návraty a proměny: literární adaptace lidových pohádek. Praha, Albatros, 1989.
  • Šubrtová, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
  • Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5.
  • Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice: Nakl. Vlastimil Johanus, 2008.
  • Toman, Jaroslav. Vybrané kapitoly z dětské literatury. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
  • Urbanová, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století. Olomouc: Votobia, 2004.
  • URBANOVÁ, Svatava. Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-143-5.
  • URBANOVÁ, Svatava. Figury a figurace: studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-859-2.
  • URBANOVÁ, Svatava. Konfigurace: figury a figurace II. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021. ISBN 9788055526645.
  • Urbanová, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
  • Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999.
  • Urbanová, Svatava; Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla : (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež-antologie). Vyd. 5., uprav. a dopl. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
  • URBANOVÁ, Svatava. S holokaustem za zády : téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež vydávané po roce 1989. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7464-992-9.
  • VUČKA, Tomáš. Cesta za modrým světlem : meditace nad texty Jaroslava Foglara. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2015. ISBN 978-80-87855-26-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr