Vyučující
|
-
Šroub Vladislav, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Vymezení pojmu a specifiky literatury pro děti a mládež, objasnění termínu intencionality, vývoj dětského aspektu v kontextu české i světové literatury; vytváření žánrového povědomí; některé otázky poetiky, literární dílo a jeho struktura, zohlednění dětského aspektu ve struktuře literárního díla jako znaku i jako věci; 2.- 3. Pohádka v lidové slovesnosti, klasické a autorské adaptace, žánrové varianty, český i světový kontext, autoři, ilustrátoři; 4.- 5. Pohádka umělá, využití moderních postupů (inverze funkcí postav, tematické inverze, nonsensu, parodie apod.), český i světový kontext, autoři, ilustrátoři; 6. Báje, biblické příběhy, české i světové adaptace (včetně humorných parafrází, travestií); 7. Fantasy literatura, syžetová schémata, fikční světy fantasy, se zaměřením na světový kontext; autoři, ilustrátoři; 8. Pověsti, jejich žánrové varianty, adaptace, humorné parafráze, autoři, ilustrátoři; 9. Poezie pro děti, vývojové etapy se zaměřením na českou poezii; autoři, ilustrátoři; 10. Próza s dětským či teenagerovským hrdinou, próza s dívčí hrdinkou, s chlapeckým hrdinou; český i světový kontext; 11. Dobrodružná literatura, vývoj, klasická díla v naší a světové literatuře; 12. Komiks, specifický narativ, autoři literárních scénářů i ilustrací v domácí i světové tvorbě. Časopisy pro děti a mládež. 13. Uměleckonaučná literatura, autoři a díla. Témata seminářů korespondují s tématy přednášek. Práce v semináři je založena především na interpretaci uměleckých textů z LDM.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška s demonstrací
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
v základních obrysech charakterizovat literární žánry LDM |
vyjmenovat alespoň nejdůležitější představitele LDM a přiřadit k nim dílo |
Odborné dovednosti |
---|
vyjádřit interpretační soud nad uměleckými texty z okruhu LDM |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat vývoj dětského aspektu v literatuře pro děti a mládež |
rozlišit intencionální literaturu od neintencionální v oblasti literatury pro děti a mládež |
charakterizovat žánry literatury pro děti a mládež v jejich vývoji, vyjmenovat jejich reprezentativní představitele |
specifikovat rysy autorského stylu význačných představitelů literatury pro děti a mládež |
Odborné dovednosti |
---|
ilustrovat své znalosti o literárních žánrech na konkrétních uměleckých textech literatury pro děti a mládež |
provést rozbor dětského aspektu v rovině tematických a jazykových složek |
porovnat klasické a autorské adaptace folklorních látek |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Ladění : Časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Boskovice : Nakladatelství Albert, ----.
-
On-line katalogy knihoven.
-
Zlatý máj : o dětské literatuře a umění. Praha : Česká sekce IBBY, ---.
-
Bubeníčková, Petra. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor, 2016. ISBN 978-80-87607-65-7.
-
ČEŇKOVÁ, Jana. Jestlipak víte, kdo je lyrik? : o poezii pro děti a mladé čtenáře. Praha: Univerzita Karlova, nakl. Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5269-6.
-
Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
-
GEJGUŠOVÁ, Ivana. Osobnosti a díla světové literatury pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 80-7042-223-8.
-
KUBECZKOVÁ, Olga. Smrt a dítě : existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-278-4.
-
Nezkusil, V. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros, 1993.
-
Řeřichová, V., Dorovský, I. a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež: zahraniční spisovatelé.. Praha: Nakl. Libri, 2007.
-
Řeřichová, V Sladová, J. ad. Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Nakl. Hanex, 2008.
-
Sirovátka, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno : Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
-
SLADOVÁ, Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4025-5.
-
SLADOVÁ Jana. Umělecká literatura v procesu osobnostní a sociální výchovy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5101-5.
-
Šmahelová, Hana. Návraty a proměny: literární adaptace lidových pohádek. Praha, Albatros, 1989.
-
Šubrtová, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
-
Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5.
-
Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice: Nakl. Vlastimil Johanus, 2008.
-
Toman, Jaroslav. Vybrané kapitoly z dětské literatury. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
-
Urbanová, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století. Olomouc: Votobia, 2004.
-
URBANOVÁ, Svatava. Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-143-5.
-
URBANOVÁ, Svatava. Figury a figurace: studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-859-2.
-
URBANOVÁ, Svatava. Konfigurace: figury a figurace II. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021. ISBN 9788055526645.
-
Urbanová, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
-
Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999.
-
Urbanová, Svatava; Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla : (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež-antologie). Vyd. 5., uprav. a dopl. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
-
URBANOVÁ, Svatava. S holokaustem za zády : téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež vydávané po roce 1989. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7464-992-9.
-
VUČKA, Tomáš. Cesta za modrým světlem : meditace nad texty Jaroslava Foglara. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2015. ISBN 978-80-87855-26-3.
|