Vyučující
|
-
Materna Michal, Mgr.
-
Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Literatura pro děti a mládež, její klasifikace, dětský aspekt, objasnění pojmu intencionality. 2. Literární žánry, vytváření žánrového povědomí, některé otázky poetiky, její normativnost, literární dílo a jeho struktura, literární dílo jako znak. 3. Lidová slovesnost, jednotlivé žánry, jejich charakteristika. 4. Pohádka v lidové slovesnosti, pohádka umělá, využití netradičních postupů, autoři v naší a světové literatuře, klasické edice a jejich ilustrátoři 5. Báje, pověsti, biblické příběhy ? a jejich adaptace v LDM, klasické edice a jejich ilustrátoři 6. Fantasy literatura. 7. Próza s dětským hrdinou, próza s dívčí hrdinkou, s chlapeckou postavou. 8. Dobrodružná literatura, vývoj, adaptace, klasická díla v naší a světové literatuře. 9. Uměleckonaučná literatura, autoři a díla. 10. Poezie pro děti, vývojové etapy, moderní česká a světová poezie. 11. Divadlo, televize a film pro děti a mládež. 12. Časopisy pro děti a mládež. Semináře Rámcově odpovídají tématům přednášek, jsou založeny na interpretaci textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Výsledky učení |
---|
studenti - dovedou odlišit intencionální literaturu pro děti a mládež od neintencionální, - znají žánry LDM, dokáží je charakterizovat v jejich vývoji a uvést jejich význačné představitele, zvláště české, - mají přehled o historickém vývoji české LDM i v kontextu knižní a ilustrační tvorby - orientují se v klasických autorských adaptacích folklórních předloh a umí je odlišit od historických pretextů, -dokážou interpretovat významy dětského aspektu ve vybraném titulu LDM pro prepubescenty v rovině tematických a jazykových složek |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
časopis Ladění.
-
časopis Zlatý máj.
-
Zlatý máj : o dětské literatuře a umění. Praha : Česká sekce IBBY, ---.
-
Bubeníčková, Petra. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka.. Liberec, 2016.
-
Čeňková, J. ad. Vývoj literatury pro děti amládež a její žánrové struktury. Praha, Portál, 2006.
-
Dědinová, Tereza. Po divné krajině: charakteristika a vnitřní členění fantastické literatury.. Brno, 2015.
-
Eccleshare, Julia. 1001 Kinder- und Jugendbücher. Lies uns, bevor Du erwachsen bist!. Zürich. 2010.
-
Genčiová, Miroslava. Literatura pro děti a mládež ve srovnávacím žánrovém pohledu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
-
Lukavská, Jana Segi. Dítěti vstříc. Teorie literatury pro děti a mládež.. Brno - Praha, 2018.
-
Řeřichová, V., Dorovský, I. Slovník autorů literatury pro děti a mládež: zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007.
-
Sieglová, N. Česká autorská pohádka. Brno, Cerm, 2000.
-
Šmahelová, H. Návraty a proměny: literární adaptace lidových pohádek. Praha, Albatros, 1989.
-
Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, Nakl. Vlastimil Johanides, 2008.
-
Urbanová, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc, Votobia, 2003.
-
Urbanová, S. Metamorfózy dětské literatury: přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost s. Olomouc, Votobia, 1999.
-
Urbanová, Svatava; Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla : (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež-antologie). Vyd. 5., uprav. a dopl. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
-
Urbanová, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století .. Brno, 2004.
|