Předmět: Literatura pro děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KČJ/LMNŠ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Materna Michal, Mgr.
  • Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Literatura pro děti a mládež, její klasifikace, dětský aspekt, objasnění pojmu intencionality. 2. Literární žánry, vytváření žánrového povědomí, některé otázky poetiky, její normativnost, literární dílo a jeho struktura, literární dílo jako znak. 3. Lidová slovesnost, jednotlivé žánry, jejich charakteristika. 4. Pohádka v lidové slovesnosti, pohádka umělá, využití netradičních postupů, autoři v naší a světové literatuře, klasické edice a jejich ilustrátoři 5. Báje, pověsti, biblické příběhy ? a jejich adaptace v LDM, klasické edice a jejich ilustrátoři 6. Fantasy literatura. 7. Próza s dětským hrdinou, próza s dívčí hrdinkou, s chlapeckou postavou. 8. Dobrodružná literatura, vývoj, adaptace, klasická díla v naší a světové literatuře. 9. Uměleckonaučná literatura, autoři a díla. 10. Poezie pro děti, vývojové etapy, moderní česká a světová poezie. 11. Divadlo, televize a film pro děti a mládež. 12. Časopisy pro děti a mládež. Semináře Rámcově odpovídají tématům přednášek, jsou založeny na interpretaci textu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Výsledky učení
studenti - dovedou odlišit intencionální literaturu pro děti a mládež od neintencionální, - znají žánry LDM, dokáží je charakterizovat v jejich vývoji a uvést jejich význačné představitele, zvláště české, - mají přehled o historickém vývoji české LDM i v kontextu knižní a ilustrační tvorby - orientují se v klasických autorských adaptacích folklórních předloh a umí je odlišit od historických pretextů, -dokážou interpretovat významy dětského aspektu ve vybraném titulu LDM pro prepubescenty v rovině tematických a jazykových složek
Vyučovací metody
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • časopis Ladění.
  • časopis Zlatý máj.
  • Zlatý máj : o dětské literatuře a umění. Praha : Česká sekce IBBY, ---.
  • Bubeníčková, Petra. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka.. Liberec, 2016.
  • Čeňková, J. ad. Vývoj literatury pro děti amládež a její žánrové struktury. Praha, Portál, 2006.
  • Dědinová, Tereza. Po divné krajině: charakteristika a vnitřní členění fantastické literatury.. Brno, 2015.
  • Eccleshare, Julia. 1001 Kinder- und Jugendbücher. Lies uns, bevor Du erwachsen bist!. Zürich. 2010.
  • Genčiová, Miroslava. Literatura pro děti a mládež ve srovnávacím žánrovém pohledu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
  • Lukavská, Jana Segi. Dítěti vstříc. Teorie literatury pro děti a mládež.. Brno - Praha, 2018.
  • Řeřichová, V., Dorovský, I. Slovník autorů literatury pro děti a mládež: zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007.
  • Sieglová, N. Česká autorská pohádka. Brno, Cerm, 2000.
  • Šmahelová, H. Návraty a proměny: literární adaptace lidových pohádek. Praha, Albatros, 1989.
  • Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, Nakl. Vlastimil Johanides, 2008.
  • Urbanová, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc, Votobia, 2003.
  • Urbanová, S. Metamorfózy dětské literatury: přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost s. Olomouc, Votobia, 1999.
  • Urbanová, Svatava; Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla : (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež-antologie). Vyd. 5., uprav. a dopl. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
  • Urbanová, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století .. Brno, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní