Předmět: Literární výchova v MŠ

« Zpět
Název předmětu Literární výchova v MŠ
Kód předmětu KČJ/LV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Lidová slovesnost. Pohádka, její kompozice, funkce, typické prvky, spory o pohádku. Autorská pohádka, imaginativní pohádka, nonsensová pohádka. Pověsti a báje. Poezie pro děti - zákonitosti verše pro děti, vývoj poezie pro děti. Dobrodružná literatura. Próza s dětským hrdinou. Comics a seriál. Možnosti využití, tvorba myšlenkových map činností a očekávaných kompetencí, tvorba integrovaných celků, popř. projektů, práce s textem, např. dramatizace (v návaznosti na dramatickou výchovu), vymýšlení etud, pokračování příběhů atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy z literární teorie na středoškolské úrovni
Odborné dovednosti
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
Výsledky učení
Odborné znalosti
reflexe zvoleného literárního textu s ohledem na věk dítěte
navrhnout vhodný literární žánr pro dítě určitého věku
aplikovat teoretické poznatky o možnostech využití textu při práci s dětmi v MŠ
používat vhodné metody při práci s textem v MŠ, a to v souladu s RVP
navrhnout funkční využití časopisů pro děti
navrhnout aktivity, které vedou děti ke čtenářství
Odborné dovednosti
metakognice a sebereflexe při využití technik a metod práce s literárním textem
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Test,
Ústní zkouška,
Test v případě neúčasti na výuce.
Doporučená literatura
  • Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
  • Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
  • Kalábová, Naděžda. Pohádkové hry : hrajeme si celý rok. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0498-6.
  • Slabý, Zdeněk Karel. Nedokončené pohádky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-186.
  • Švejdová, Hana. Maxi, nezlob! : vzdělávací projekt pro děti předškolního věku, mapující téma ze života předškolních dětí metodami dramatické výchovy v souvislosti s uváděním RVP pro předškolní vzdělávání do praxe. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2004. ISBN 80-7020-135-5.
  • Trelease, J. Read All About It!. New York, 1993. ISBN 0140146555.
  • Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc, Votobia, 1999. ISBN 80-7198-379-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr