Course: Pre-School Literary Education 2

« Back
Course title Pre-School Literary Education 2
Course code KČJ/LV
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Course content
Folk literary production. The fairy tale - its composition, function of things, typical elements, disputes about the fairy tale. The author's tale (artificial), imaginative and nonsensical fairy tale. Folk tales and legends. Poetry for children - features of verse, development in poetry for children. Adventure literature. Literature with the child as a hero. Cartoons and serials. Possibilities of the usage of the above, planning of the activities and expected competences, creation of integrated units or projects. Working with a text - dramatization, scene performances, creating of story continuation etc.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature, Textual studies
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 35 hours per semester
prerequisite
Knowledge
objasnit základní pojmy z literární teorie na středoškolské úrovni
Skills
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
learning outcomes
Knowledge
reflexe zvoleného literárního textu s ohledem na věk dítěte
recommend the appropriate literary genre for the child of given age
apply theoretical findings about the opportunities of text using in kindergarten
use appropriate methods while working with a text in kindergarten that is in obedience to Framework Education Programme
recommend the functional use of childern's magazines
create the activities leading children to reading
Skills
metakognice a sebereflexe při využití technik a metod práce s literárním textem
use the Czech spoken standard
abide by principles of Czech orthoepy
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Task-based study method
Textual studies
Students' portfolio
Discussion
Interactive lecture
Cooperative instruction
Skills
Task-based study method
Interactive lecture
Discussion
Cooperative instruction
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Test
Oral exam
Test v případě neúčasti na výuce.
Recommended literature
  • Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
  • Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
  • Kalábová, Naděžda. Pohádkové hry : hrajeme si celý rok. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0498-6.
  • Slabý, Zdeněk Karel. Nedokončené pohádky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-186.
  • Švejdová, Hana. Maxi, nezlob! : vzdělávací projekt pro děti předškolního věku, mapující téma ze života předškolních dětí metodami dramatické výchovy v souvislosti s uváděním RVP pro předškolní vzdělávání do praxe. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2004. ISBN 80-7020-135-5.
  • Trelease, J. Read All About It!. New York, 1993. ISBN 0140146555.
  • Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc, Votobia, 1999. ISBN 80-7198-379-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester