|
Lecturer(s)
|
-
Kopp Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Folk literary production. The fairy tale - its composition, function of things, typical elements, disputes about the fairy tale. The author's tale (artificial), imaginative and nonsensical fairy tale. Folk tales and legends. Poetry for children - features of verse, development in poetry for children. Adventure literature. Literature with the child as a hero. Cartoons and serials. Possibilities of the usage of the above, planning of the activities and expected competences, creation of integrated units or projects. Working with a text - dramatization, scene performances, creating of story continuation etc.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature, Textual studies
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 35 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| objasnit základní pojmy z literární teorie na středoškolské úrovni |
| Skills |
|---|
| používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
| dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| reflexe zvoleného literárního textu s ohledem na věk dítěte |
| recommend the appropriate literary genre for the child of given age |
| apply theoretical findings about the opportunities of text using in kindergarten |
| use appropriate methods while working with a text in kindergarten that is in obedience to Framework Education Programme |
| recommend the functional use of childern's magazines |
| create the activities leading children to reading |
| Skills |
|---|
| metakognice a sebereflexe při využití technik a metod práce s literárním textem |
| use the Czech spoken standard |
| abide by principles of Czech orthoepy |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Seminar |
| Task-based study method |
| Textual studies |
| Students' portfolio |
| Discussion |
| Interactive lecture |
| Cooperative instruction |
| Skills |
|---|
| Task-based study method |
| Interactive lecture |
| Discussion |
| Cooperative instruction |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Seminar work |
| Test |
| Oral exam |
| Test v případě neúčasti na výuce. |
|
Recommended literature
|
-
Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
-
Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
-
Kalábová, Naděžda. Pohádkové hry : hrajeme si celý rok. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0498-6.
-
Slabý, Zdeněk Karel. Nedokončené pohádky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-186.
-
Švejdová, Hana. Maxi, nezlob! : vzdělávací projekt pro děti předškolního věku, mapující téma ze života předškolních dětí metodami dramatické výchovy v souvislosti s uváděním RVP pro předškolní vzdělávání do praxe. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2004. ISBN 80-7020-135-5.
-
Trelease, J. Read All About It!. New York, 1993. ISBN 0140146555.
-
Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc, Votobia, 1999. ISBN 80-7198-379-9.
|