Předmět: Moderní metody a formy práce

« Zpět
Název předmětu Moderní metody a formy práce
Kód předmětu KČJ/MONA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Využití hlasovacího zařízení v hodinách ČJ 2. Metody rozvíjení tvořivosti 3. Jazykové hry v hodinách ČJ 4. Obrazový materiál v hodinách ČJ 5. Poezie v jazykovém a slohovém vyučování 6. Hudba ve slohovém vyučování 7. Prvky dramatické výchovy v jazykovém vyučování 8. Využití psané publicistiky v hodinách ČJ 9. Využití rozhlasové publicistiky ve vyučování českému jazyku 10. Využití televizní publicistiky ve vyučování českému jazyku 11. Využití reklamy v hodinách ČJ 12. Uplatnění krátkého filmu v hodinách ČJ 13. Využití populárně-naučné literatury v jazykovém vyučován

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
porovnat různá pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a dnes
vysvětlit, jak je v jazykové výchově třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady
porovnat různé typy jazykových cvičení
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové znalosti a dovednosti
Odborné dovednosti
navrhnout vyučovací hodiny jazykové složky předmětu různého tematického zaměření
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu
vhodně aplikovat různé vyučovací metody
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární)
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit klady a zápory jednotlivých moderních výukových metod
zdůvodnit vlastní návrhy moderních výukových metod vzhledem ke stanoveným výukovým cílům a k požadavkům RVP
Odborné dovednosti
funkčně propojit jazykovou a slohovou výuku s výukou literární i s výukou ostatních estetickovýchovných předmětů, jako je výtvarná a hudební výchova
zařadit do jazykové a slohové výuky mediální výchovu
aplikovat metodu dramatizace ve výuce českého jazyka
navrhnout využití krátkého filmu v jazykové, slohové a komunikační výuce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
  • Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
  • Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Hník, Ondřej; Kalábová, Naděžda. Hry v českém jazyce - SPU. 2014. ISBN 978-80-7496-084-0.
  • Homoláč, Jiří; Mareš, Petr,; Hoffmannová, Jana,; Jílková, Lucie,; Kopecký, Jakub; Mrázková, Kamila. Míšení žánrů, stylů a diskurzů v internetové komunikaci. 2022. ISBN 978-80-200-3319-2.
  • Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
  • Šmejkalová, Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka : sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
  • Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; KRČMÁŘOVÁ, Markéta; POLČÁKOVÁ, Jana. Metodická příručka Český jazyk a literatura. Možnosti integrace ve výuce českého jazyka.
  • Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní