Vyučující
|
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Využití hlasovacího zařízení v hodinách ČJ 2. Metody rozvíjení tvořivosti 3. Jazykové hry v hodinách ČJ 4. Obrazový materiál v hodinách ČJ 5. Poezie v jazykovém a slohovém vyučování 6. Hudba ve slohovém vyučování 7. Prvky dramatické výchovy v jazykovém vyučování 8. Využití psané publicistiky v hodinách ČJ 9. Využití rozhlasové publicistiky ve vyučování českému jazyku 10. Využití televizní publicistiky ve vyučování českému jazyku 11. Využití reklamy v hodinách ČJ 12. Uplatnění krátkého filmu v hodinách ČJ 13. Využití populárně-naučné literatury v jazykovém vyučován
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porovnat různá pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a dnes |
vysvětlit, jak je v jazykové výchově třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady |
porovnat různé typy jazykových cvičení |
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové znalosti a dovednosti |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout vyučovací hodiny jazykové složky předmětu různého tematického zaměření |
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární) |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit klady a zápory jednotlivých moderních výukových metod |
zdůvodnit vlastní návrhy moderních výukových metod vzhledem ke stanoveným výukovým cílům a k požadavkům RVP |
Odborné dovednosti |
---|
funkčně propojit jazykovou a slohovou výuku s výukou literární i s výukou ostatních estetickovýchovných předmětů, jako je výtvarná a hudební výchova |
zařadit do jazykové a slohové výuky mediální výchovu |
aplikovat metodu dramatizace ve výuce českého jazyka |
navrhnout využití krátkého filmu v jazykové, slohové a komunikační výuce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
-
Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
-
Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Hník, Ondřej; Kalábová, Naděžda. Hry v českém jazyce - SPU. 2014. ISBN 978-80-7496-084-0.
-
Homoláč, Jiří; Mareš, Petr,; Hoffmannová, Jana,; Jílková, Lucie,; Kopecký, Jakub; Mrázková, Kamila. Míšení žánrů, stylů a diskurzů v internetové komunikaci. 2022. ISBN 978-80-200-3319-2.
-
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Šmejkalová, Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka : sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
-
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; KRČMÁŘOVÁ, Markéta; POLČÁKOVÁ, Jana. Metodická příručka Český jazyk a literatura. Možnosti integrace ve výuce českého jazyka.
-
Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
|