Lecturer(s)
|
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
|
Course content
|
Content 1.Lesson about humor, especially language humor. 2.Assertive training. 3.Language games. 4.Use of visuals in CL. 5.Poetry in language and stylistic lessons. 6.Music and lyrics in stylistic lessons. 7.Dramatisation in language, communication and stylistic lessons. 8.Written examples of journalism in CL. 9.Radio journalism in CL. 10.TV journalism in CL. 11.Work with advertisements in CL. 12.Use of short films in CL
|
Learning activities and teaching methods
|
Cooperative instruction, Discussion, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Seminar classes, Individual study
- Contact hours
- 24 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
porovnat různá pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a dnes |
vysvětlit, jak je v jazykové výchově třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady |
porovnat různé typy jazykových cvičení |
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové znalosti a dovednosti |
Skills |
---|
navrhnout vyučovací hodiny jazykové složky předmětu různého tematického zaměření |
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární) |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
explain pros and cons of individual modern teaching methods |
give reasons for own proposals of modern teaching methods considering the given teaching goals and demands of Framework Education Programme |
Skills |
---|
connect language and stylistic teaching with that of literature and other aesthetic subjects such as art and music |
integrate media education into language and stylistic lessons |
apply the dramatic method in teaching Czech |
propose the use of short films in language, stylistic and communication teaching |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Individual study |
Students' portfolio |
Discussion |
Seminar classes |
Skills |
---|
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Individual study |
Students' portfolio |
Discussion |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Group presentation at a seminar |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
-
Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
-
Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Hník, Ondřej; Kalábová, Naděžda. Hry v českém jazyce - SPU. 2014. ISBN 978-80-7496-084-0.
-
Homoláč, Jiří; Mareš, Petr,; Hoffmannová, Jana,; Jílková, Lucie,; Kopecký, Jakub; Mrázková, Kamila. Míšení žánrů, stylů a diskurzů v internetové komunikaci. 2022. ISBN 978-80-200-3319-2.
-
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Šmejkalová, Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka : sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
-
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; KRČMÁŘOVÁ, Markéta; POLČÁKOVÁ, Jana. Metodická příručka Český jazyk a literatura. Možnosti integrace ve výuce českého jazyka.
-
Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
|