Název předmětu | Mluvený projev učitele a žáka |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/MPU |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: 1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru. Úloha školy v oblasti jazykové kultury a mluvené komunikace. 2. Vstupní připravené projevy - analýza základních začátečnických chyb. 3. Správné dýchání, dechová cvičení. Práce s hlasem, zvukové prostředky souvislé řeči, hlasová cvičení. 4. Zásady správné artikulace, artikulační cvičení. 5. Základy spisovné výslovnosti (ortoepie). 6. Slovní kontaktové prostředky, nonverbální prostředky komunikace - řeč těla. 7. Připravené projevy na zadané téma. 8. Výrazné čtení - poslech a analýza vzorové nahrávky, společné čtení. 9. Výrazné čtení - prezentace textů dle vlastního výběru. 10. Specifika školské komunikace, mluvený projev učitele, typy otázek, výukový dialog. 11. Individuální prezentace učiva 1. st. ZŠ 12. Individuální prezentace učiva 1. st. ZŠ 13. Individuální prezentace učiva 1. st. ZŠ
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
Vysvětlit základní zásady využití verbálních a neverbálních prostředků v mluveném projevu |
Objasnit základní pravidla spisovné výslovnosti |
Odborné dovednosti |
Přednést kultivovaný souvislý projev na zadané téma (připravený mluvený projev) |
Ovládat techniku redukce nadměrné trémy při vystoupení před publikem |
Výsledky učení |
Odborné znalosti |
vysvětlit základní principy správné techniky řeči |
objasnit podstatu a možnosti využití nonverbálních prostředků |
popsat základní pravidla spisovné výslovnosti |
vysvětlit kritéria vhodného výběru jazykových prostředků podle funkce projevu, kontextu a komunikační situace |
specifikovat zvláštnosti školské komunikace se zřetelem k mluvenému projevu učitele (typy otázek, výukový dialog, kontaktové prostředky) |
Odborné dovednosti |
ovládnout prakticky zásady spisovné výslovnosti (ortoepie) a rozlišit ortoepické a neortoepické prvky v mluveném textu |
využívat správné techniky řeči v mluveném projevu |
individuálně prezentovat zadané téma (připravený mluvený projev) |
přečíst prozaický text s dodržením zásad pro výrazné čtení |
zhodnotit mluvený projev jiné osoby |
kultivovaným způsobem provést výklad vybraného tématu z učiva libovolného předmětu 1. st. ZŠ (souvislý výukový výklad zvoleného tématu) |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |