Předmět: Mluvený projev učitele a žáka

« Zpět
Název předmětu Mluvený projev učitele a žáka
Kód předmětu KČJ/MPU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šašková Barbora, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru. Úloha školy v oblasti jazykové kultury a mluvené komunikace. 2. Vstupní připravené projevy - analýza základních začátečnických chyb. 3. Správné dýchání, dechová cvičení. Práce s hlasem, zvukové prostředky souvislé řeči, hlasová cvičení. 4. Zásady správné artikulace, artikulační cvičení. 5. Základy spisovné výslovnosti (ortoepie). 6. Slovní kontaktové prostředky, nonverbální prostředky komunikace - řeč těla. 7. Připravené projevy na zadané téma. 8. Výrazné čtení - poslech a analýza vzorové nahrávky, společné čtení. 9. Výrazné čtení - prezentace textů dle vlastního výběru. 10. Specifika školské komunikace, mluvený projev učitele, typy otázek, výukový dialog. 11. Individuální prezentace učiva 1. st. ZŠ 12. Individuální prezentace učiva 1. st. ZŠ 13. Individuální prezentace učiva 1. st. ZŠ

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vysvětlit základní zásady využití verbálních a neverbálních prostředků v mluveném projevu
Objasnit základní pravidla spisovné výslovnosti
Odborné dovednosti
Přednést kultivovaný souvislý projev na zadané téma (připravený mluvený projev)
Ovládat techniku redukce nadměrné trémy při vystoupení před publikem
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit základní principy správné techniky řeči
objasnit podstatu a možnosti využití nonverbálních prostředků
popsat základní pravidla spisovné výslovnosti
vysvětlit kritéria vhodného výběru jazykových prostředků podle funkce projevu, kontextu a komunikační situace
specifikovat zvláštnosti školské komunikace se zřetelem k mluvenému projevu učitele (typy otázek, výukový dialog, kontaktové prostředky)
Odborné dovednosti
ovládnout prakticky zásady spisovné výslovnosti (ortoepie) a rozlišit ortoepické a neortoepické prvky v mluveném textu
využívat správné techniky řeči v mluveném projevu
individuálně prezentovat zadané téma (připravený mluvený projev)
přečíst prozaický text s dodržením zásad pro výrazné čtení
zhodnotit mluvený projev jiné osoby
kultivovaným způsobem provést výklad vybraného tématu z učiva libovolného předmětu 1. st. ZŠ (souvislý výukový výklad zvoleného tématu)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
  • Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
  • Krobotová, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0187-8.
  • Málková, Jitka. Kultivovanost mluveného projevu učitele. Český jazyk a literatura ISSN 0009-0786 Roč. 65, č. 2015.
  • Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-175-4.
  • Štěpáník Stanislav; Vlčková-Mejvaldová Jana. Cvičebnice výslovnosti nejen pro školní výuku. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-389-6.
  • Štěpánová Veronika. Vývoj kodifikace české výslovnosti. Praha: Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2900-3.
  • Žantovská Irena. Rétorika a komunikace. Praha: Dokořán, 2015. ISBN 978-80-7363-712-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní