Course: Classroom Observation

« Back
Course title Classroom Observation
Course code KČJ/NAPN
Organizational form of instruction Practice + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
  • Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
Course content
Students' class inspections at secondary or grammar school in accordance with students' specialisation.

Learning activities and teaching methods
One-to-One tutorial, Internship, Self-study of literature, Field trip
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
No particular prerequisites specified.
Skills
no particular prerequisites specified.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
to assess the didactic effectiveness of teaching methods and forms of work
Skills
to record the course of the class
to participate in the analysis of teaching unit
teaching methods
Knowledge
Internship
Field trip
Self-study of literature
One-to-One tutorial
Skills
Internship
Task-based study method
Skills demonstration
Competences
Task-based study method
Group discussion
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Continuous assessment
Skills
Continuous assessment
Self-evaluation
Competences
Continuous assessment
Self-evaluation
Recommended literature
  • Učebnice a metodické příručky, literatura uvedená v rámci didaktiky předmětu, didaktiky jazyka a didaktiky literatury.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině 2. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-1011-8.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
  • KEPKA, J. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Kolektiv autorů. Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia a střední odborné školy (v aktuálním znění dostupné online z: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/ramcove-vzdelavaci-programy).
  • Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění dostupný online z: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty.
  • Kolektiv (Rada didaktiků FPE). Pedagogická praxe - metodické pokyny. Západočeská univerzita v Plzni, 2000.
  • Lederbuchová, L.; Vejvodová, J.; Suda, Z. Český jazyk a literatura. In: Pedagogická praxe na základní a střední škole. Západočeská univerzita v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Pacovská, Jasňa; Nebeská, Iva,; Röhrich, Alex,; Vaňková, Irena. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce : pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka. 2021. ISBN 978-80-7470-400-0.
  • Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1998.
  • Slavík, Jan; Janík, Tomáš; Najvar, Petr; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Suda, Zdeněk. Několik poznámek k blokové pedagogické praxi na 2. stupni ZŠ. In: Pedagogická praxe v přípravě budoucích učitelů.. Západočeská univerzita v Plzni, 2006.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila; SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; ŠMEJKALOVÁ, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester