Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KČJ/NASPN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
  • Havlíček Pavel, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Vlastní náslechová praxe na ZŠ nebo SŠ podle oboru.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Studijní praxe, Samostudium literatury, Exkurze, výuka v terénu
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Odborné dovednosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
posoudit didaktickou účinnost vyučovacích metod a forem práce
Odborné dovednosti
zaznamenat průběh vyučovací hodiny
aktivně se podílet na analýze vyučovací hodiny
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Učebnice a metodické příručky, literatura uvedená v rámci didaktiky předmětu, didaktiky jazyka a didaktiky literatury.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině 2. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-1011-8.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Kolektiv (Rada didaktiků FPE). Pedagogická praxe - metodické pokyny. Západočeská univerzita v Plzni, 2000.
  • Lederbuchová, L.; Vejvodová, J.; Suda, Z. Český jazyk a literatura. In: Pedagogická praxe na základní a střední škole. Západočeská univerzita v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Slavík, Jan; Janík, Tomáš; Najvar, Petr; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Suda, Zdeněk. Několik poznámek k blokové pedagogické praxi na 2. stupni ZŠ. In: Pedagogická praxe v přípravě budoucích učitelů.. Západočeská univerzita v Plzni, 2006.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila; SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; ŠMEJKALOVÁ, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr