Předmět: Problematika cizinců v české společnosti a komunikace s nimi

« Zpět
Název předmětu Problematika cizinců v české společnosti a komunikace s nimi
Kód předmětu KČJ/PCCS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vorobljevová Hana, Mgr.
Obsah předmětu
statistika: počet cizinců v ČR, vývoj, cizinci v ČR podle země původu, podle typu pobytu, podle zaměstnání sociokulturní rozdíly: terminologie, tematické oblasti, problémové situace komunikace: terminologie, specifika verbální a neverbální komunikace, optimální komunikace s cizinci, problémové situace stereotypy a předsudky: vymezení pojmů, kritické myšlení, předsudky a jejich důsledky dítě-cizinec ve škole, rodič-cizinec organizace zabývající se problematikou cizinců

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
kriticky posoudit zdroje informací
Odborné dovednosti
kriticky posoudit zdroje informací
Obecné způsobilosti
komunikační schopnosti všeobecný rozhled
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit základní otázky sociokulturní problematiky
Odborné dovednosti
v rámci komunikace v češtině volit jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci
efektivně komunikovat s cizincem na verbální i neverbální úrovni
rozpoznat předsudky
kriticky posoudit zdroje informací
orientovat se v sociokulturní problematice
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
přednáška s diskuzí a aktivizací studentů
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
exkurze řešení problémů
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
referát na téma sociokulturní rozdíly
Kolokvium,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
demonstrace dovedností - komunikace s cizincem
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • DeVito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2018-0.
  • KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
  • Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
  • Průcha, Jan. Interkulturní psychologie : [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
  • Skřejpek, Michal,; Bělovský, Petr; Stloukalová, Kamila. Cizinci, hranice a integrace v dějinách. 2016. ISBN 978-80-87284-62-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní