Vyučující
|
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Jazyková výchova v předškolním věku. 2. Metody, prostředky a formy rozvíjení poznání, myšlení a řeči pětiletých až šestiletých dětí. 3. Předškolní příprava na výuku čtení a psaní jako součást prevence výukových obtíží. 4. Příprava na psaní v MŠ podle Schematu obsahu výchovného působení v mateřských školách. 5. Metoda Dobrého startu, levoruké dítě. 6. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 7. Didaktické hry a cvičení pro úspěšný vstup do školy. 8. Metodika rozvoje grafomotoriky, kresebné cviky, rytmické uvolňovací cviky v obrázcích - etudy. 9. Plánování jazykově výchovné práce v mateřské škole. 10. Metodika rozvoje dětské řeči - slovní zásoby, výslovnosti, rozvoj souvislého vyjadřování 11. Hry s hláskami a písmeny. 12. Současné písanky a slabikáře pro 1. třídu ZŠ, metody nácviku čtení a psaní v 1. třídě. 13. Loutkové divadlo v MŠ, literární výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 35 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student by měl mít základní znalosti z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a obecné didaktiky. Měl by se orientovat v logopedické problematice a mít elementární lingvistické základy v českém jazyce |
Výsledky učení |
---|
student se bude orientovat v jazykové výchově předškolního věku, objasní problematiku rozvoje grafomotoriky, dokáže připravit a zdůvodnit vhodnost kresebných cviků pro uvolňování dětské ruky, bude dbát na správný úchop kresebného náčiní a naučí se aplikovat metodické pokyny pro práci s levorukým dítětem. Bude znát didaktické jazykové hry a dokáže je využít k rozvoji dětské řeči, výslovnosti a k rozvoji smyslů, zejména zraku a sluchu. Seznámí se s výukou čtení a psaní v 1. třídě a současnými učebnicemi |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Speciální pedagog v mateřské škole.
-
Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998.
-
Držalová,A. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. Plzeň, 2003.
-
Looseová, Antje C.; Dienerová, Gudrun; Piekertová, Nicole. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
-
Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
-
Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, 2002.
-
Opravilová, Eva; Gebhartová, Vladimíra. Kurikulum předškolní výchovy : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. 4. díl, Zima v mateřské škole. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-268-8.
-
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 2. díl, Léto v mateřské škole : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-245-9.
-
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 3. díl, Podzim v mateřské škole :.
-
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Opravilová,E. Rok v mateřské škole. Praha, 2003.
-
Pařezová,J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno, 1987.
-
Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
-
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
-
Weaver, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.
|