Předmět: Předškolní aspekty elementárního čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Předškolní aspekty elementárního čtení a psaní
Kód předmětu KČJ/PECP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jazyková výchova v předškolním věku. 2. Metody, prostředky a formy rozvíjení poznání, myšlení a řeči pětiletých až šestiletých dětí. 3. Předškolní příprava na výuku čtení a psaní jako součást prevence výukových obtíží. 4. Příprava na psaní v MŠ podle Schematu obsahu výchovného působení v mateřských školách. 5. Metoda Dobrého startu, levoruké dítě. 6. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 7. Didaktické hry a cvičení pro úspěšný vstup do školy. 8. Metodika rozvoje grafomotoriky, kresebné cviky, rytmické uvolňovací cviky v obrázcích - etudy. 9. Plánování jazykově výchovné práce v mateřské škole. 10. Metodika rozvoje dětské řeči - slovní zásoby, výslovnosti, rozvoj souvislého vyjadřování 11. Hry s hláskami a písmeny. 12. Současné písanky a slabikáře pro 1. třídu ZŠ, metody nácviku čtení a psaní v 1. třídě. 13. Loutkové divadlo v MŠ, literární výchova.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 35 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student by měl mít základní znalosti z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a obecné didaktiky. Měl by se orientovat v logopedické problematice a mít elementární lingvistické základy v českém jazyce
Výsledky učení
student se bude orientovat v jazykové výchově předškolního věku, objasní problematiku rozvoje grafomotoriky, dokáže připravit a zdůvodnit vhodnost kresebných cviků pro uvolňování dětské ruky, bude dbát na správný úchop kresebného náčiní a naučí se aplikovat metodické pokyny pro práci s levorukým dítětem. Bude znát didaktické jazykové hry a dokáže je využít k rozvoji dětské řeči, výslovnosti a k rozvoji smyslů, zejména zraku a sluchu. Seznámí se s výukou čtení a psaní v 1. třídě a současnými učebnicemi
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Speciální pedagog v mateřské škole.
  • Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998.
  • Držalová,A. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. Plzeň, 2003.
  • Looseová, Antje C.; Dienerová, Gudrun; Piekertová, Nicole. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
  • Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
  • Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, 2002.
  • Opravilová, Eva; Gebhartová, Vladimíra. Kurikulum předškolní výchovy : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. 4. díl, Zima v mateřské škole. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-268-8.
  • Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 2. díl, Léto v mateřské škole : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-245-9.
  • Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 3. díl, Podzim v mateřské škole :.
  • Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
  • Opravilová,E. Rok v mateřské škole. Praha, 2003.
  • Pařezová,J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno, 1987.
  • Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
  • Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
  • Weaver, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní