Lecturer(s)
|
-
Dvořáková Linda, Mgr. Ph.D.
-
Šašková Barbora, PaedDr. Ph.D.
-
Jindrová Petra, PhDr.
|
Course content
|
1. Theoretical background, programme of the course, recommended literature. Phenomena of the lexical orthography - i after soft consonants, y after hard consonants. 2. Phenomena of the lexical orthography - y after b, l, m, p, s, v, z ( basic groups of selected words). 3. Phenomena of the lexical orthography - ú/ů, groups bě/bje, vě/vje, mě/mně, consonants clusters. 4. Phenomena of the lexical orthography - prepositions and prexifes s/z. 5. Phenomena of the lexical orthography - capital letters in appellatives. 6. Phenomena of the morphological orthography - i/y in the endings of substantives and adjectives. 7. Phenomena of the morphological orthography - the ortography of pronouns and numerals. 8. Phenomena of the syntactical orthography - concord between predicate and subject, 9.-10. Phenomena of the syntactical orthography - comma writing in simple and multiple sentences. 11. Revision exercises. 12. Credit test 13. Analysis of the credit test, course evaluation.
|
Learning activities and teaching methods
|
Instruction based on dialogue, Skills demonstration, Seminar classes, Self-study of literature
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 15 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
explain the rules of lexical spelling |
explain the rules of morphological spelling |
explain syntax spelling rules |
Skills |
---|
apply basic rules on lexical, morphological and syntax spelling in written text |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Discussion |
Seminar classes |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Discussion |
řešení problémových otázek - samostatná práce s následnou analýzou řešení v semináři cvičné diktáty korekturní cvičení |
Competences |
---|
Practicum |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
zápočtový test (75% úspěšnost) |
Skills |
---|
Test |
zápočtový test (75% úspěšnost) |
Competences |
---|
Test |
Recommended literature
|
-
Internetová jazyková příručka.
-
Brabcová, Radoslava. Novinky z pravopisu a tvarosloví. 1. vyd. Dobřichovice : Kava-Pech, 1996. ISBN 80-85853-27-2.
-
Červená, Vlasta; Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Vyd. 4. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1347-7.
-
Krobotová, Milena; Jodasová, Helena. Základy českého pravopisu a pravopisná cvičení. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004.
-
Pleskalová Jana a kol. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha, 2007.
-
Pravdová, Markéta,; Svobodová, Ivana. Akademická příručka českého jazyka. Vyd. 1. Praha : Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.
-
Staněk, Vladimír. Jak správně psát čárky : průvodce interpunkcí pro střední školy a veřejnost. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1997. ISBN 80-7168-473-2.
-
Styblík, Vlastimil. Cvičení z pravopisu pro větší školáky : pro žáky druhého stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 2002. ISBN 80-85937-13-1.
-
Šantrochová, Alena. Diktáty a cvičení z českého jazyka. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-010-2.
-
Šaur, Vladimír. Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice Šaur, Vladimír. Praha : Ottovo nakladatelství, 2005. ISBN 80-7360-288-1.
|