Předmět: Výstupová praxe

« Zpět
Název předmětu Výstupová praxe
Kód předmětu KČJ/PSŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
  • Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
  • Havlíček Pavel, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Vlastní výstupová praxe na SŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Studijní praxe, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Exkurze, výuka v terénu
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
navázat na náslechovou praxi
úspěšně absolvovat náslechovou praxi na SŠ
Odborné dovednosti
úspěšně absolvovat náslechovou praxi na SŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
provádět sebehodnocení při výstupové činnosti
rozpoznat funkčně vystavěnou vyučovací jednotku s využitím didaktických znalostí
posoudit didaktickou vhodnost vyučovacích metod a forem práce
Odborné dovednosti
zpracovávat samostatně písemné přípravy na vyučovací hodiny
absolvovat samostatné výstupy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Individuální konzultace,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Učebnice a metodické příručky, literatura uvedená v rámci didaktiky předmětu, didaktiky jazyka a didaktiky literatury.
  • Adámková, Petra; Doležalová, Eliška; Hradilová, Darina; Kopečková, Michaela; Pešková, Šárka; Písková, Růžena; Rozehnalová, Marta; Peláková, Lucie; Štěpánková, Adéla; Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 7. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-419-1.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině 2. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-1011-8.
  • ČECHOVÁ, Marie, SPĚVÁČKOVÁ, Martina. eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Glombová, Hana; Hamzová, Anna; Hradilová, Darina; Mášová, Jana; Pešková, Šárka; Písková, Růžena, Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 6. Brno, 2021. ISBN 978-80-7358-350-7.
  • Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
  • KEPKA, J. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Kolektiv autorů. Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia a střední odborné školy (v aktuálním znění dostupné online z: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/ramcove-vzdelavaci-programy).
  • Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění dostupný online z: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty.
  • Kolektiv (Rada didaktiků FPE). Pedagogická praxe - metodické pokyny. Západočeská univerzita v Plzni, 2000.
  • Lederbuchová, L.; Vejvodová, J.; Suda, Z. Český jazyk a literatura. In: Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Západočeská univerzita v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Písková, Růžena. Výuka českého jazyka a literatury v souvislostech. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-421-4.
  • SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila; SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; ŠMEJKALOVÁ, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
  • Švec, V.; Bradová, J. Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6620-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr