Předmět: Práce s učebnicemi v jazyce

« Zpět
Název předmětu Práce s učebnicemi v jazyce
Kód předmětu KČJ/PUCJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Prezentace učebnice jak základního edukačního média, zadání témat referátů a seminárních prací. 2. Základní pojmy teorie učebnice, druhy pomůcek. 3. Funkce učebnice ve výuce českého jazyka. Makrostruktura a mikrostruktura učebnice, orientační aparát. 4. Struktura učebnicových kompletů. Prezentace učebnic českého jazyka z jednotlivých nakladatelství. 5. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: rovina lexikální. 6. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: rovina morfologická. 7. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: rovina syntaktická. 8. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: roviny foneticko-fonologická, ortoepie, pravopis. 9. Zařazení slohového učiva v učebnicích českého jazyka, výhody a nevýhody daného členění. 10. Základy tvorby učebnice, didaktické zpracování textů a typy a druhy textů v učebnici. 11. Typy cvičení, cvičení textová, všestranné jazykové rozbory a jejich využití ve vybraných analyzovaných učebnicích. 12. Didaktické možnosti interaktivní učebnice v hodině českého jazyka. 13. Internet jako zdroj informací o českém jazyku, problematiky DUMů, hodnocení práce v semináři.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
absolvování alespoň jednoho semestru výuky didaktických disciplín v rámci magisterského studia
odborné znalosti z fonetiky, fonologie, morfologie, syntaxe, teorie jazyka a vývoje jazyka v rozsahu bakalářského studia českého jazyka
Odborné dovednosti
navrhnout didaktickou aplikaci odborné znalosti z jednotlivých lingvistických disciplín
transformovat odborné poznatky do didaktické podoby
Výsledky učení
Odborné znalosti
studenti jsou schopni základním způsobem: - poznat a analyzovat stávající vzdělávací program, - kriticky hodnotit prezentaci učiva v jednotlivých učebnicích českého jazyka, - porovnat způsob zpracování učebnicového textu v učebních materiálech, - uvádět do vztahu výkladový text a jeho konkrétní aplikaci v učebnici, - vyhledat didaktický cíl a záměr autora učebnice, - kategorizovat typy cvičení, - posoudit vhodnost či nevhodnost výběru informací v učebnici, - obhájit svůj názor na učebnici z hlediska daného didaktického cíle
vyjmenovat stávající učebnicové řady pro výuku českého jazyka
objasnit základní pojmy teorie učebnice
umí popsat koncepci učebnic
porovnat vzájemně jednotlivé učebnicové oddíly
uvést do vztahu učebnicový text a navrhovaný didaktický postup aplikovaný ve vybrané učebnici
obhájit výběr učebnice a provést její kritiku
Odborné dovednosti
umí vytvořit ukázku učebnicového textu
v modelové situaci zvolit vhodné metody výkladu a procvičení vybraného jazykového jevu s ohledem na věk žáků a jejich znalosti a dovednosti
modifikovat práci s učebnicí k dosažení vlastního cíle
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
  • Kvítková, Naděžda. Specifické otázky didaktiky českého jazyka a literatury pro střední odborná učiliště : Určeno pro učitele čes. jazyka a lit. na SOU a metodiky KPÚ [kraj. pedagog. ústavů]. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • Macháčková, Iva. Práce s učebnicemi ČJ na I. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. II. díl, Slohový výcvik. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-375-5.
  • Macháčková, Iva; Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na 1. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. 1. díl. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-274-0.
  • Maňák, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1998. ISBN 80-210-1880-1.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
  • Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní