Vyučující
|
-
Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Prezentace učebnice jak základního edukačního média, zadání témat referátů a seminárních prací. 2. Základní pojmy teorie učebnice, druhy pomůcek. 3. Funkce učebnice ve výuce českého jazyka. Makrostruktura a mikrostruktura učebnice, orientační aparát. 4. Struktura učebnicových kompletů. Prezentace učebnic českého jazyka z jednotlivých nakladatelství. 5. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: rovina lexikální. 6. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: rovina morfologická. 7. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: rovina syntaktická. 8. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: roviny foneticko-fonologická, ortoepie, pravopis. 9. Zařazení slohového učiva v učebnicích českého jazyka, výhody a nevýhody daného členění. 10. Základy tvorby učebnice, didaktické zpracování textů a typy a druhy textů v učebnici. 11. Typy cvičení, cvičení textová, všestranné jazykové rozbory a jejich využití ve vybraných analyzovaných učebnicích. 12. Didaktické možnosti interaktivní učebnice v hodině českého jazyka. 13. Internet jako zdroj informací o českém jazyku, problematiky DUMů, hodnocení práce v semináři.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
absolvování alespoň jednoho semestru výuky didaktických disciplín v rámci magisterského studia |
odborné znalosti z fonetiky, fonologie, morfologie, syntaxe, teorie jazyka a vývoje jazyka v rozsahu bakalářského studia českého jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout didaktickou aplikaci odborné znalosti z jednotlivých lingvistických disciplín |
transformovat odborné poznatky do didaktické podoby |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
studenti jsou schopni základním způsobem: - poznat a analyzovat stávající vzdělávací program, - kriticky hodnotit prezentaci učiva v jednotlivých učebnicích českého jazyka, - porovnat způsob zpracování učebnicového textu v učebních materiálech, - uvádět do vztahu výkladový text a jeho konkrétní aplikaci v učebnici, - vyhledat didaktický cíl a záměr autora učebnice, - kategorizovat typy cvičení, - posoudit vhodnost či nevhodnost výběru informací v učebnici, - obhájit svůj názor na učebnici z hlediska daného didaktického cíle |
vyjmenovat stávající učebnicové řady pro výuku českého jazyka |
objasnit základní pojmy teorie učebnice |
umí popsat koncepci učebnic |
porovnat vzájemně jednotlivé učebnicové oddíly |
uvést do vztahu učebnicový text a navrhovaný didaktický postup aplikovaný ve vybrané učebnici |
obhájit výběr učebnice a provést její kritiku |
Odborné dovednosti |
---|
umí vytvořit ukázku učebnicového textu |
v modelové situaci zvolit vhodné metody výkladu a procvičení vybraného jazykového jevu s ohledem na věk žáků a jejich znalosti a dovednosti |
modifikovat práci s učebnicí k dosažení vlastního cíle |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Kvítková, Naděžda. Specifické otázky didaktiky českého jazyka a literatury pro střední odborná učiliště : Určeno pro učitele čes. jazyka a lit. na SOU a metodiky KPÚ [kraj. pedagog. ústavů]. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Macháčková, Iva. Práce s učebnicemi ČJ na I. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. II. díl, Slohový výcvik. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-375-5.
-
Macháčková, Iva; Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na 1. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. 1. díl. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-274-0.
-
Maňák, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1998. ISBN 80-210-1880-1.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-
Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.
|