Lecturer(s)
|
-
Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
To introduce students to problems of the textbook as a means of education and provide them with the competence to evaluate textbooks critically. To present various possibilities of working with textbooks in teaching Czech.
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Students' self-study, Seminar
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
To pass at least one semester of Methodology within the framework of a Master's degree programme. |
odborné znalosti z fonetiky, fonologie, morfologie, syntaxe, teorie jazyka a vývoje jazyka v rozsahu bakalářského studia českého jazyka |
Skills |
---|
navrhnout didaktickou aplikaci odborné znalosti z jednotlivých lingvistických disciplín |
transformovat odborné poznatky do didaktické podoby |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Students are able to - analyse the current educational programme, - evaluate critically the presentation of the subject matter in particular textbooks of Czech, - compare the ways of work with educational texts in textbooks, - relate a primary linguistic text to its particular application in a textbook, - identify the didactic aim and intention of the author of the textbook, - classify particular types of exercises, - justify the suitability of a selection of information in the textbook, - defend their opinion of the textbook focusing on the given didactic aim. |
vyjmenovat stávající učebnicové řady pro výuku českého jazyka |
objasnit základní pojmy teorie učebnice |
umí popsat koncepci učebnic |
porovnat vzájemně jednotlivé učebnicové oddíly |
uvést do vztahu učebnicový text a navrhovaný didaktický postup aplikovaný ve vybrané učebnici |
obhájit výběr učebnice a provést její kritiku |
Skills |
---|
umí vytvořit ukázku učebnicového textu |
v modelové situaci zvolit vhodné metody výkladu a procvičení vybraného jazykového jevu s ohledem na věk žáků a jejich znalosti a dovednosti |
modifikovat práci s učebnicí k dosažení vlastního cíle |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills |
---|
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Kvítková, Naděžda. Specifické otázky didaktiky českého jazyka a literatury pro střední odborná učiliště : Určeno pro učitele čes. jazyka a lit. na SOU a metodiky KPÚ [kraj. pedagog. ústavů]. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Macháčková, Iva. Práce s učebnicemi ČJ na I. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. II. díl, Slohový výcvik. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-375-5.
-
Macháčková, Iva; Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na 1. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. 1. díl. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-274-0.
-
Maňák, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1998. ISBN 80-210-1880-1.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-
Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.
|