Course: Work with Textbooks in Language

« Back
Course title Work with Textbooks in Language
Course code KČJ/PUCJ
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
To introduce students to problems of the textbook as a means of education and provide them with the competence to evaluate textbooks critically. To present various possibilities of working with textbooks in teaching Czech.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Students' self-study, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
To pass at least one semester of Methodology within the framework of a Master's degree programme.
odborné znalosti z fonetiky, fonologie, morfologie, syntaxe, teorie jazyka a vývoje jazyka v rozsahu bakalářského studia českého jazyka
Skills
navrhnout didaktickou aplikaci odborné znalosti z jednotlivých lingvistických disciplín
transformovat odborné poznatky do didaktické podoby
learning outcomes
Knowledge
Students are able to - analyse the current educational programme, - evaluate critically the presentation of the subject matter in particular textbooks of Czech, - compare the ways of work with educational texts in textbooks, - relate a primary linguistic text to its particular application in a textbook, - identify the didactic aim and intention of the author of the textbook, - classify particular types of exercises, - justify the suitability of a selection of information in the textbook, - defend their opinion of the textbook focusing on the given didactic aim.
vyjmenovat stávající učebnicové řady pro výuku českého jazyka
objasnit základní pojmy teorie učebnice
umí popsat koncepci učebnic
porovnat vzájemně jednotlivé učebnicové oddíly
uvést do vztahu učebnicový text a navrhovaný didaktický postup aplikovaný ve vybrané učebnici
obhájit výběr učebnice a provést její kritiku
Skills
umí vytvořit ukázku učebnicového textu
v modelové situaci zvolit vhodné metody výkladu a procvičení vybraného jazykového jevu s ohledem na věk žáků a jejich znalosti a dovednosti
modifikovat práci s učebnicí k dosažení vlastního cíle
teaching methods
Knowledge
Seminar
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Skills demonstration
Self-study of literature
Students' portfolio
Discussion
Skills
Seminar
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Skills demonstration
Self-study of literature
Students' portfolio
Discussion
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Skills
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
  • Kvítková, Naděžda. Specifické otázky didaktiky českého jazyka a literatury pro střední odborná učiliště : Určeno pro učitele čes. jazyka a lit. na SOU a metodiky KPÚ [kraj. pedagog. ústavů]. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • Macháčková, Iva. Práce s učebnicemi ČJ na I. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. II. díl, Slohový výcvik. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-375-5.
  • Macháčková, Iva; Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na 1. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. 1. díl. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-274-0.
  • Maňák, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1998. ISBN 80-210-1880-1.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
  • Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer