Předmět: Reflektovaná pedagogická praxe průběžná 1 (pro Učitelství 2. stupně ZŠ a SŠ)

« Zpět
Název předmětu Reflektovaná pedagogická praxe průběžná 1 (pro Učitelství 2. stupně ZŠ a SŠ)
Kód předmětu KČJ/RPP1
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Náslechy ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací učitele 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení záznamového archu, popisné užití pedagogické terminologie 3. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky edukačního procesu 4. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. Postupné zapojování do edukačního procesu. 5. Předem a následně strukturovaná reflexe edukačního procesu pomocí reflektivních formulářů, vlastní sebereflexe. 6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení, stanovení plánu profesního rozvoje.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 55 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- pozorovat výuku a pořizovat strukturovaný záznam z pozorování. - sledované jevy pojmenovat a zasadit do souvislostí - reflektovat sledovanou výuku, identifikovat didaktické formalizmy a navrhovat jednoduché alterace (návaznost na předmět KPG/ZRHV z bc. studia)
Odborné dovednosti
- pozorovat a reflektovat výuku
Obecné způsobilosti
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- navrhnout, zpracovat a vyhodnotit strukturovaný záznam z pozorování výuky, - určit sledované kategorie a odborně správně je pojmenovat a zasadit do souvislostí - reflektovat sledovanou výuku, identifikovat a analyzovat kritické situace, didaktické formalizmy a navrhovat jednoduché alterace
Odborné dovednosti
- pozorovat a reflektovat výuku - aktivně se zapojit do asistence učiteli - svoji asistenci reflektovat a navrhovat vhodné alterace
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Skupinová konzultace,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr