Vyučující
|
-
Bláhová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Materna Michal, Mgr.
-
Spíral Vít, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi pro chápání literárního vývoje z hlediska historického, komparativního, souvislostního i estetického. Témata přednášek: Problematika discipliny Světová literatura. Základní literární směry ve vývoji literatury od počátků do současnosti. Hypotetické počátky literárního a uměleckého vývoje. Starověké literatury Egypta, Mezopotámie, Indie, Číny. Středověká literatura. Literatura období renesance a reformace. Literatura 17. a 18. století. Literatura 19. století - romantismus, realismus, umělecké směry přelomu 19. a 20. století. Literatura 20. století - meziválečná literatura, literatura pro roce 1945.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 80 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
No particular prerequisites specified |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Nejsou stanoveny žádné zvláštní předpoklady. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
studenti jsou schopni pochopit historický literární vývoj, jeho souvislosti literární i umělecké, souvislosti národní i nadnárodní, specifikum literární tvorby v různých obdobích a oblastech |
Odborné dovednosti |
---|
Studenti vysvětlí historický literární vývoh, národní i nadnárodní souvislosti v literatuře. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Světová literatura. 1.. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Světová literatura. 2., 19. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
-
Světová literatura. 3., 20. století do druhé světové války. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
-
Světová literatura. 4., Současná literatura. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
-
Černý, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 1. Praha, 1996.
-
Pospíšil, Ivo. Světové literatury 20. století v kostce : americká, britská, francouzská, italská, Latinské Ameriky, německá, ruská, španělská. 1. vyd. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-80-X.
-
Staněk, Josef. Dějiny světové literatury pro školy i soukromé studium s 59 podobiznami. Praha : Dědictví Havlíčkovo, 1932.
|