Vyučující
|
-
Musil Petr, Mgr. Ph.D.
-
Materna Michal, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Co je to světová literatura? Úvodní přednáška, vymezení pojmů. 2. Starověké literatury: Egypt (Achnatonův Hymnus na Slunce, Kniha mrtvých), Mezopotámie (Epos o Gilgamešovi), Indie (Bhagavadgíta), Čína (Hovory Konfuciovy, Tao Te Ťing) 3. Antická literatura: Římská poezie (Ovidius, Vergilius, Horatius, Sapfó), Řecké drama (Aischylos, Sofokles, Euripides) 4. Hrdinská a rytířská epika ve středověké literatuře, mýty (Píseň o Rolandovi, Píseň o Nibelunzích, Edda, Beowulf) 5. Zrození románu - přelom středověku a renesance (F. Rabelais, J. Swift, G. Chaucer) 6. Literatura období renesance (W. Shakespeare, M. de Cervantes, Dante, E. Rotterdamský) 7. Literatura barokní, období reformace (J. A. Komenský, Calderon de la Barca, T. Tasso) 8. Literatura 17. a 18. století, klasicismus, osvícenství (P. Corneille, J. Racine, Moliére, Voltaire, D. Diderot, C. Goldoni, commedia dell´arte) 9. Literatura 19. století, preromantismus, romantismus (J. W. Goethe, F. Schiller, A. S. Puškin, M. J. Lermontov, G. G. Byron) 10. Realismus, naturalismus (Ch. Dickens, H. Ibsen, H. de Balzac, L. N. Tolstoj, F. M. Dostojevskij, N. V. Gogol, E. Zola) 11. Umělecké směry přelomu 19. a 20. století (Fin de si?cle, symbolismus a "prokletí básnící", kubismus, expresionismus, surrealismus, dekadence) 12. Vznik nového románu (J. Joyce, M. Proust), absurdní drama (S. Beckett, E. Ionesco), existencialismus (A. Camus, J.-P. Sartre) 13. Román v postmoderní době (V. Nabokov, M. Kundera, U. Eco)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit historický literární vývoj a jeho souvislosti literární i umělecké |
analyzovat souvislosti národní i nadnárodní, specifikum literární tvorby v různých obdobích a oblastech |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat literární dílo z hlediska jeho literárněhistorického kontextu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Bc. study: independently acquire additional professional knowledge, skills and competences based mainly on practical experience and its evaluation, but also by independent study of theoretical knowledge of the field, Bc. study: they use their professional knowledge, professional skills and general competence in at least one foreign language, Bc. study: summarize the opinions of other team members in a comprehensible manner, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Světová literatura. 1.. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Světová literatura. 2., 19. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
-
Světová literatura. 3., 20. století do druhé světové války. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
-
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0738-3.
-
Bachtin, Michail Michajlovič. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Vyd. 2., V nakl. Argo 1. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-776-6.
-
Černý, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 1. Praha, 1996.
-
ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 2.
-
ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 3.
-
ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 4.
-
Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Vyd. 1. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-893-0.
-
Eco, Umberto. Umění a krása ve středověké estetice. Vyd. 2. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-892-3.
-
Hodrová, Daniela. Hledání románu : Kapitoly z historie a typologie žánru. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1989.
-
Chvatík, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. 1. vyd. [Brno] : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-080-2.
-
Pospíšil, Ivo. Světové literatury 20. století v kostce : americká, britská, francouzská, italská, Latinské Ameriky, německá, ruská, španělská. 1. vyd. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-80-X.
-
Staněk, Josef. Dějiny světové literatury pro školy i soukromé studium s 59 podobiznami. Praha : Dědictví Havlíčkovo, 1932.
|