Název předmětu | Světová literatura pro mládež |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/SLMV |
Organizační forma výuky | Není + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 5 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Světové pohádkové látky v romantických adaptacích 2. Moderní autorská pohádka (klasikové světové pohádky od 19. stol. do současnosti, poetika žánru, vývojové linie, typy). 3. Příběhová próza pro děti - s referenčním hrdinou, se zvířecím hrdinou. 4. Intencionální literatura pro mládež - s chlapeckým hrdinou, s dívčí hrdinkou. 5. Klasikové dobrodružné literatury jako četby mládeže, intencionální literatura s dobrodružnými tématy. 6. Sci-fi literatura jako četba mládeže, intencionální sci-fi. 7. Fantasy literatura. 8. Světové báje a pověsti v literárních adaptacích pro mládež - českých i cizích. 9. Komiks. Pozornost bude zaměřena k tzv. velkým literaturám: německého jazyka, francouzské, angloamerické, ruské, ale i polské a slovenské. Moderní autorské pohádce, dobrodružné a fantasy literatuře bude věnováno více přednášek, témata seminářů budou identická, práce v semináři bude založena především na interpretaci textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Výsledky učení |
studenti jsou schopni - vysvětlit specifičnost intencionální literatury pro děti a mládež, - interpretovat rozdílnou kvalitu dětského aspektu ve starší literatuře a v literatuře moderní, - aplikovat znalost žánrových a obsahových konstant světové LDM v literárněteoretickém a literárněhistorickém kontextu v interpretaci uměleckých textů, - demonstrovat svou čtenářskou zkušenost portfoliem o světové LDM, - interpretovat vybraný titul světové LDM se zřetelem k českému dětskému čtenáři (pokus o literární kritiku překladu) |
Vyučovací metody |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |