|
Vyučující
|
-
Caisová Martina, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Vymezení pojmu slavistika. Slovanská jazykověda. 2. Slovanské jazyky a jejich vztah k jazykům indoevropským. 3. Praslovanština a její nářeční rozrůznění, indoevropské východisko slovanského hláskosloví. 4. Hlavní tendence hláskového vývoje v klasické praslovanštině. 5. Hláskosloví v období pozdní praslovanštiny. 6. Slovanské tvarosloví - jméno (substantivum). 7. Slovanské tvarosloví - jméno (adjektivum). 8. Slovanské tvarosloví - jméno (zájmeno). 9. Systém slovanské konjugace a jeho vývoj. 10. Slovanské verbum, formy určité. 11. Slovanské verbum, formy neurčité. 12. Slovanská slovní zásoba. 13. Hlavní tendence vývoje ve slovanských jazycích v nejnovější době.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znalost vnějších dějin českého jazyka a základních vývojových procesů češtiny od praslovanského východiska v rozsahu předmětu Vývoj jazyka (VJB). Dovednost interpretace jazykového textu staršího vývojového období |
| klasifikovat jednotlivé synchronní jazykové jevy |
| objasnit jejich podstatu a ilustrovat ji na příkladech z češtiny |
| identifikovat nepravidelnosti a izolované jevy v jazykovém systému češtiny |
| popsat jednotlivé etapy vývoje češtiny |
| objasnit vztah mezi češtinou a ostatními slovanskými jazyky |
| reprodukovat základní biblické texty a motivy ve vztahu k evropské kultuře |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umí demonstrovat a aplikovat znalosti o synchronním jazyce při analýze textu |
| interpretovat text staršího vývojového období češtiny |
| aplikovat analogii a komparaci při objasnění a usouvztažnění synchronních jazykových jevů především z roviny foneticko-fonologické, morfologické a syntaktické |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| aplikovat vědomosti o jazykovém systému slovanských jazyků při analýze textu |
| využít vědomosti a dovednosti získané v dané disciplíně pro deskripci českého jazykového systému a při výkladech o něm |
| propojit jazykovou a literární složku staroslověnské kultury ve vztahu k češtině |
| popsat vnější dějiny staroslověnštiny |
| popsat a charakterizovat základní etapy vývoje praslovanštiny |
| odlišit synchronní a diachronní přístup k textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyhledat a identifikovat jazykové jevy nesystémové a izolované |
| za pomoci analogie a komparace mezi praslovanštinou a češtinou interpretovat diachronní jazykové jevy v rodném jazyce |
| s porozuměním číst a interpretovat staroslověnský text psaný cyrilicí |
| vyvodit z interpretace staroslověnského textu obecnější závěry platné pro jazykový systém slovanského jazyka |
| zvolit vhodnou metodu pro výklad diachronních jevů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Slovník jazyka staroslověnského = Lexicon linguae palaeoslovenicae. 1. vyd. Praha : Academia, 1974. ISBN 80-200-0294-4.
-
Bartoň, Josef. Uvedení do klasické staroslověnštiny. 1. vyd, dotisk. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-980-4.
-
Davidová, D - Bogoczová, J. Cvičení a texty ke studiu základů slovanské filologie a staroslověnštiny.. Ostrava: Ostravská univerzita, 1995.
-
Davidová, Dana. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1979.
-
Kurz, Josef. Učebnice jazyka staroslověnského. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
-
Lamprecht, Arnošt. Praslovanština. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1987.
-
Pallasová, E. Texty ke studiu jazyka staroslověnského. Brno, 1995.
-
Večerka, Radoslav. Jazyky v komparaci 1 : nástin české jazykovědné slavistiky v mezinárodním kontextu. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-575-3.
-
Večerka, Radoslav. K pramenům slov : uvedení do etymologie. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2006. ISBN 80-7106-858-6.
-
Večerka, Radoslav. Staroslověnské texty. Brno : Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0818-0.
-
Večerka, Radoslav. Staroslověnština. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
|