Předmět: Sociokulturní minimum pro vyučující češtiny jako cizího jazyka

« Zpět
Název předmětu Sociokulturní minimum pro vyučující češtiny jako cizího jazyka
Kód předmětu KČJ/SMCJC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Henych Richard, doc. PhDr. CSc.
  • Vorobljevová Hana, Mgr.
Obsah předmětu
Sociokulturní minimum pro vyučující češtiny jako cizího jazyka 1. Uvedení do problematiky sociokulturního minima, vymezení teminologie 2. Každodenní život (pracovní doba, volno, jídlo a pití, časové údaje) 3. Pracovní doba, pracovní režim; trávení volného času (sporty, hobby) 4. Životní úroveň v ČR (sociální jistoty, zdravotnictví, bydlení apod.) 5. Mezilidské vztahy, struktura rodiny, vztahy na pracovišti, na veřejnosti 6. Hodnoty, postoje (majetek, důvěra v instituce, tradice apod.) 7. Etnické menšiny a církve v ČR, národní identita; politika 8. Umění; významné osobnosti klasické hudby, výtvarného umění, literatury, divadla apod. 9. Vztah k humoru (tradice humoru v české kultuře) 10.Neverbální komunikace 11.Poskytování a přijímání pohostinství, rituály (svatba, narození dítěte, ukončení školy apod.) 12.Interkulturní dovednosti a praktické znalosti; Vyučující jako zprostředkovatel, nositel kultury; konfliktní situace, tabuová témata 13.Volné téma, shrnutí a hodnocení semestru

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládají se velmi dobré všeobecné znalosti českých reálií
Výsledky učení
student dokáže jinojazyčným mluvčím učícím se český jazyk adekvátním způsobem předat relevantní vědomosti, dovednosti, návyky. Dovede jednat s různými typy mluvčích, umí předcházet základním konfliktním situacím, je poučen o celé řadě národních sociokulturních specifik (včetně problémových okruhů, tabuových otázek aj.)
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Test,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan. Sociálně-kulturní minimum : pro azylanty a osoby požívající doplňkové ochrany. Praha : Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, ----.
  • Cvejnová, J. Co chcete vědět o České republice.
  • Cvejnová, Jitka. Co chcete vědět o České republice : učebnice reálií. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0255-5.
  • Hasil, J. Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace.
  • Průcha, Jan. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
  • Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Praha, 2006.
  • Šišková, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha, 2001.
  • Vondroušová, A. České zvyky a obyčeje.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr