Předmět: Současný český jazyk 2

« Zpět
Název předmětu Současný český jazyk 2
Kód předmětu KČJ/SČB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
  • Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Vymezení předmětu zkoumání morfologie, základní pojmy. 2. Slovní druhy, slovnědruhové přechody. 3. Mluvnická kategorie pádu, sémantika jednotlivých pádů, vývojové tendence. 4. Mluvnické kategorie čísla a rodu. 5. Skloňování substantiv. Tendence v současné deklinaci. 6. Adjektiva. 7. Pronomina. 8. Numeralia. 9. Verba - slovesné kategorie. 10. Verba - slovesné tvary. Charakteristika současné konjugace. 11. Adverbia. 12. Prepozice, konjunkce. 13. Partikule, interjekce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní lingvistické pojmy
zařadit jednotlivé lingvistické pojmy k rovinám jazyka, do nichž patří
explain basic linguistic concepts
classify individual linguistic concepts to the levels of language to which they belong
Odborné dovednosti
aplikovat správně lingvistické pojmy při analýze textu z hlediska komunikační situace a výstavby textu, z hlediska syntaktického, morfologického, lexikálně sémantického, slovotvorného a morfematického, fonetického a fonologického, pravopisného a stylistického
rozlišit při analýze textu jazykové a mimojazykové skutečnosti
aplikovat získané vědomosti v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického i syntaktické
correctly apply linguistic terms when analyzing the text from the point of view of the communication situation and the construction of the text, from the point of view of syntactic, morphological, lexical semantic, word-forming and morphematic, phonetic and phonological, orthographic and stylistic
distinguish between linguistic and non-linguistic facts when analyzing a text
apply acquired knowledge in the field of lexical, morphological and syntactic spelling
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií
vysvětlit významy gramatických kategorií
vysvětlit vztahy mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů
Odborné dovednosti
analyzovat slovní tvar
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Písemná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult, aprobace čes. jazyk. 2.. 1. vyd. Praha : Academia, 1986.
  • Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
  • Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
  • Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Hubáček, Jaroslav. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. [Odry] : Vade mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
  • Krobotová Milena. Česká morfologie - cvičení.
  • Rusínová, Zdenka. Současná česká morfologie : skriptum. Opava : Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity, 1993.
  • Šmilauer, Vladimír. Nauka o českém jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr