Vyučující
|
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
-
Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Vymezení předmětu zkoumání morfologie, základní pojmy. 2. Slovní druhy, slovnědruhové přechody. 3. Mluvnická kategorie pádu, sémantika jednotlivých pádů, vývojové tendence. 4. Mluvnické kategorie čísla a rodu. 5. Skloňování substantiv. Tendence v současné deklinaci. 6. Adjektiva. 7. Pronomina. 8. Numeralia. 9. Verba - slovesné kategorie. 10. Verba - slovesné tvary. Charakteristika současné konjugace. 11. Adverbia. 12. Prepozice, konjunkce. 13. Partikule, interjekce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní lingvistické pojmy |
zařadit jednotlivé lingvistické pojmy k rovinám jazyka, do nichž patří |
explain basic linguistic concepts |
classify individual linguistic concepts to the levels of language to which they belong |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat správně lingvistické pojmy při analýze textu z hlediska komunikační situace a výstavby textu, z hlediska syntaktického, morfologického, lexikálně sémantického, slovotvorného a morfematického, fonetického a fonologického, pravopisného a stylistického |
rozlišit při analýze textu jazykové a mimojazykové skutečnosti |
aplikovat získané vědomosti v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického i syntaktické |
correctly apply linguistic terms when analyzing the text from the point of view of the communication situation and the construction of the text, from the point of view of syntactic, morphological, lexical semantic, word-forming and morphematic, phonetic and phonological, orthographic and stylistic |
distinguish between linguistic and non-linguistic facts when analyzing a text |
apply acquired knowledge in the field of lexical, morphological and syntactic spelling |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru |
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií |
vysvětlit významy gramatických kategorií |
vysvětlit vztahy mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii |
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat slovní tvar |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult, aprobace čes. jazyk. 2.. 1. vyd. Praha : Academia, 1986.
-
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Hubáček, Jaroslav. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. [Odry] : Vade mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
-
Krobotová Milena. Česká morfologie - cvičení.
-
Rusínová, Zdenka. Současná česká morfologie : skriptum. Opava : Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity, 1993.
-
Šmilauer, Vladimír. Nauka o českém jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
|