Předmět: Současný český jazyk s didaktikou 1

« Zpět
Název předmětu Současný český jazyk s didaktikou 1
Kód předmětu KČJ/SČJ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsah 1. Základní pojmy ze slovotvorby, slovotvorná analýza slova. Zhodnocení pojetí učiva v různých učebnicích. 2. Základní pojmy z morfematiky, morfematická analýza slovního tvaru. 3. Systém slovních druhů, klasifikační kritéria, slovnědruhové přechody. Posouzení typů cvičení zaměřených na slovní druhy v různých učebnicích. 4. Jmenné kategorie. Hodnocení učiva v učebnicích z hlediska přiměřené náročnosti. 5. Typy skloňování. 6. Skloňování substantiv. Centrum a periférie v učivu o skloňování substantiv na 1. stupni ZŠ. 7. Adjektiva a jejich skloňování. Hodnocení učiva v učebnicích z hlediska přiměřené náročnosti. 8. Pronomina a jejich skloňování. 9. Sémantická klasifikace numeralií, skloňování numeralií. 10. Slovesné kategorie. Propojení učiva s komunikační a slohovou výchovou. Posouzení didaktické účinnosti cvičení v učebnicích. 11. Třídění sloves. 12. Adverbia, prepozice, konjunkce. 13. Partikule, interjekce. https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kcj/scj1/studijni-materialy.html

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní lingvistické pojmy
zařadit jednotlivé lingvistické pojmy k jazykovým rovinám, do nichž patří
Odborné dovednosti
aplikovat správně lingvistické pojmy při analýze textu z hlediska komunikační situace a výstavby textu, z hlediska syntaktického, morfologického, lexikálně sémantického, slovotvorného a morfematického, fonetického a fonologického, pravopisného a stylistického
rozlišit při analýze textu jazykové a mimojazykové skutečnosti
aplikovat získané vědomosti v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického i syntaktické
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit problematiku třídění slovních druhů
vysvětlit slovnědruhové přechody
vysvětlit významy gramatických kategorií
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka
vysvětlit rozdíl mezi cílem rozboru slovotvorného a cílem rozboru stavby slova
definovat základní pojmy slovotvorby a morfematiky
vysvětlit vztah slova základového a slova nově utvořeného
vysvětlit podstatu pojmu onomaziologická kategorie
Odborné dovednosti
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu
provést slovotvorný i morfematický rozbor didakticky vhodných slov
zařadit nově utvořené slovo ke slovotvorným kategoriím
zhodnotit pojetí učiva z morfologie, slovotvorby a morfematiky v různých učebnicích a posoudit didaktickou účinnost jednotlivých pojetí
evaluate the concepts of the curriculum in morphology, word formation and morphematics in various textbooks and assess the didactic effectiveness of individual concepts,
identifikovat kritická místa kurikula ve výuce morfologie, slovotvorby a morfematiky, provést jejich analýzu a navrhnout alteraci
identify critical areas of the curriculum in the teaching of morphology, word formation and morphematics, analyze them and propose alteration.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Formativní hodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Formativní hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
  • Havlová, I., Schneiderová, E., Štěrbová, L. Český jazyk A pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (fonetika, morfologie, lexikologie).. Praha, 1999. ISBN 80-86039-94-3.
  • Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Hubáček, Jaroslav; Jandová, Eva; Svobodová, Jana. Čeština pro učitele. Vyd. 1. Opava : Optys, 1996. ISBN 80-85819-41-4.
  • Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
  • Krobotová, Milena. Cvičení z českého tvarosloví. Olomouc, 1996. ISBN 8070676736.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní