Vyučující
|
-
Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
-
Jindrová Petra, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Základní syntaktické pojmy. 2. Komunikativní funkce výpovědi. 3. Sémantické a formálně-syntaktické vztahy ve větě jednoduché. 4. Subjekt a predikát. 5. Rozvíjející větné členy. 6. Bezpodmětné větné struktury. Větné ekvivalenty. 7. Interpunkce ve větě jednoduché 8. Motivované a nemotivované odchylky od stavby větné. 9. Souvětí. 10. Výstavba jazykového projevu. Objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé. Objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé v projevu žáka 1. stupně ZŠ. 11. Základní funkční styly. Texty různých funkčních stylů v učebnicích českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. 12. Slohové postupy a na nich založené slohové útvary vyučované na 1. stupni ZŠ. 13. Stylová hodnota (stylový příznak) jazykových prostředků jednotlivých jazykových rovin. Stylistická analýza textů z učebnic českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Témata výuky a aktivity 1. Základní syntaktické pojmy. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích a v elektronických výukových zdrojích. 2. Komunikativní funkce výpovědi, jejich rozlišení vzhledem ke konkrétní komunikativní situaci. 3. Sémantické a formálně-syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Studenti porovnají vyvození učiva o skladebních dvojicích a skladebních skupinách v různých učebnicích. 4. Subjekt a predikát. Studenti porovnají učivo o shodě přísudku s podmětem v různých učebnicích. 5. Rozvíjející větné členy. Studenti porovnají učivo o rozvíjejících větných členech v různých učebnicích určených pro 1. st. ZŠ. 6. Bezpodmětné větné struktury. Větné ekvivalenty. Studenti porovnají učivo o této problematice v jednotlivých učebnicích pro 1. stupeň ZŠ. Posoudí jeho adekvátnost a vhodnost, a to včetně volby uváděného jazykového materiálu. 7. Interpunkce ve větě jednoduché. Studenti dokáží vysvětlit podstatu interpunkce na základě stavby syntaktických celků. 8. Motivované a nemotivované odchylky od stavby větné. Studenti vyhledají příklady nemotivovaných odchylek, zamyslí se nad možnostmi jejich vzniku, dokáží je opravit a příslušně vysvětlit. 9. Souvětí. Studenti navrhnou souvětí, jejichž stavbu je vhodné na 1. stupni ZŠ naznačit větným vzorcem. Rozdělí je do tří skupin podle stupně náročnosti. Na základě předem stanovených hodnoticích kritérií (odborná správnost, přiměřená náročnost pro diferencované homogenní skupiny žáků) provedou studenti vrstevnické hodnocení. 10. Výstavba jazykového projevu. Objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé. Faktory, které ovlivňují výslednou podobu komunikátu. Studenti v jednotlivých textech posoudí zastoupení jednotlivých slohotvorných činitelů. 11. Základní funkční styly, funkce jazyka ve společnosti. Funkce sdělovací, přesvědčovací, vzdělávací, řídicí atd. Studenti zařadí úryvky textů ke konkrétním funkčním stylům. 12. Slohové postupy a útvary. Slohové postupy jako základní linie výstavby textu a volba příslušných jazykových prostředků. Na základě krátkých textových úryvků jsou studenti schopni posoudit užitý slohový postup. 13. V tvořivém úkolu jsou studenti schopni vytvořit konkrétní text daného funkčního stylu zahrnující určité konkrétní stylově příznakové jazykové prostředky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit syntaktickou stavbu věty jednoduché a souvětí |
Odborné dovednosti |
---|
provést základní syntaktickou analýzu věty a souvětí |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit cestu k identifikaci rozvíjejících větných členů |
charakterizovat motivované odchylky od stavby větné |
vysvětlit jazykovou podstatu nemotivovaných odchylek od stavby větné |
vysvětlit pravidla interpunkce ve větě jednoduché i v souvětí |
vysvětlit základní pojmy ze stylistiky |
vysvětlit základní syntaktické pojmy |
charakterizovat základní i rozvíjející větné členy, |
characterize basic and developing clauses, |
vysvětlit podstatu syntaktických a sémantických vztahů a formálních prostředků jejich vyjádření, |
explain the essence of syntactic and semantic relations and the formal means of their expression, |
explain the criteria for selecting sentence units suitable for syntactic and stylistic analysis at the 1st grade of elementary school. |
vysvětlit kritéria výběru větných celků vhodných k syntaktické a stylistické analýze na 1. stupni ZŠ. |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat souvislý text z hlediska stavby větných celků |
naznačit stavbu věty jednoduché lineárním i planimetrickým grafem |
vytvořit větu jednoduchou na základě předloženého grafu |
naznačit stavbu souvětí graficky |
vytvořit souvětí na základě předloženého grafu |
zaznamenat správně písemně jevy pravopisu syntaktického |
analyzovat souvislý text z hlediska stylistického |
provést korekturu textu, opravit chyby a neobratnosti stylistické |
- zvolit vhodně větu jednoduchou a souvětí k syntaktické analýze a text ke stylistické analýze na 1. stupni ZŠ. |
choose an appropriate simple sentence and compound sentence for syntactic analysis and a text for stylistic analysis in the 1st grade of elementary school. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
-
Černá, Martina, Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka. Praha, 1999. ISBN 80-86039-95.
-
Hauser, P., Kolářová, I., Klímová, K., Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
-
Hauser, Přemysl. Skladba češtiny pro studium učitelství prvního stupně ZŠ. 1. vyd. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1988.
-
Hubáček, Jaroslav; Jandová, Eva; Svobodová, Jana. Čeština pro učitele. Vyd. 1. Opava : Optys, 1996. ISBN 80-85819-41-4.
-
Hubáček, Josef. Texty pro seminář ze stylistiky pro posluchače pedagogické fakulty. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Hubáček, Josef. Učebnice stylistiky : Vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Chloupek, Jan. Stylistika češtiny. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-23302-3.
|