|
Vyučující
|
-
Svítková Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Klíma Vladimír, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Člověk a svět. 2. Definice literatury, její podstata a funkce. 3. Problematika znaku. 4. Literární komunikace, autor a recipient, recepce textu. 5. Literární věda. 6. Periodizace literárního vývoje. 7. Literární druhy a žánry. 8. Struktura literárního díla - tematika. 9. Kompozice. 10. Jazykové umělecké prostředky. 11. Verzologie. 12. Triviální literatura. 13. Textová kritika. Výuka je zaměřena na praktické aplikace získaných poznatků; přičemž předkládané úryvky textů korespondují se základními periodami vývoje české literatury a odpovídají bohatosti uplatňovaných žánrů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi
- Kontaktní výuka
- 100 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 2 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat jednotlivé vývojové etapy evropské společnosti (starověk, středověk, novověk) na úrovni středoškolského studia |
| stručně charakterizovat základní literární druhy |
| vysvětlit na konkrétním příkladu práci s tematikou literárního díla |
| vysvětlit význam uměleckých jazykových prostředků v literárním díle |
| stručně charakterizovat rozdíl mezi poezií a prózou |
| o characterize the individual developmental stages of European society (ancient times, middle ages, modern times) at the level of secondary school studies |
| riefly characterize basic literary genres |
| explain the work with the theme of a literary work using a concrete example |
| explain the meaning of artistic language devices in a literary work |
| briefly characterize the difference between poetry and prose |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy |
| přiřadit vybrané dílo národní literatury k literárnímu druhu na úrovni středoškolského učiva |
| chronologically arrange the basic developmental social stages |
| assign a selected work of national literature to a literary genre at the level of the secondary school curriculum Down Up Edit Delete |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat umění, literaturu a literární vědu |
| charakterizovat a časově zařadit jednotlivé periody vývoje české literatury od počátků do současnosti |
| vysvětlit pojem model periody |
| objasnit interdisciplinární potenciál uměleckého textu |
| vysvětlit problematiku literární komunikace, recepce textu v rovině denotátu a konotátu, estetické a didaktické interakce, aktualizace, formy a obsahu uměleckého díla |
| přiřadit dílo k odpovídajícímu literárnímu druhu a žánru |
| vysvětlit pojem struktura textu |
| charakterizovat triviální tvorbu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat a interpretovat vybrané literární dílo; s uvedením příkladů analyzovat strukturu literárního díla (autorský postoj, potenciální čtenář, titul, tematika, kompozice, jazyk) |
| najít interdisciplinární souvislosti literárního díla a doložit je na konkrétních případech |
| vybrat z daného textu umělecké prostředky a vysvětlit jejich roli (syntaktické prostředky, obrazná pojmenování) |
| obhájit přiřazení vybraného díla k odpovídající vývojové periodě |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| rozbor textů |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Písemná zkouška, |
| práce s neznámým textem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| práce s neznámým textem |
|
Doporučená literatura
|
-
Becker, Udo. Slovník symbolů. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-612-8.
-
Brukner, Josef; Filip, Jiří. Poetický slovník. Praha : Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0650-6.
-
Černý, Jiří. Úvod do studia jazyka. Olomouc : Rubico, 1998. ISBN 80-85839-24-5.
-
Daňhelka, Jiří. Textologie a starší česká literatura. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-85778-93-9.
-
Eagleton, Terry. Úvod do literární teorie. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2005. ISBN 80-86138-72-0.
-
Eco, Umberto. O literatuře. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-588-6.
-
Eco, Umberto. Šest procházek literárními lesy. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-248-2.
-
Haman, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 1999. ISBN 80-86022-57-9.
-
Harpáň, Michal. Teória literatúry. Bratislava : Tigra, 2004. ISBN 80-88869-36-6.
-
Hrabák, Josef. Poetika. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1973.
-
Hrabák, Josef; Štěpánek, Vladimír. Úvod do teorie literatury : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Krč, Eduard; Zbudilová, Helena. Úvod do teorie literatury : literární terminologie a analýza literárního díla. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-244-2903-8.
-
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu I., II. Plzeň, 1995.
-
Lederbuchová, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2002. ISBN 80-7319-020-6.
-
Petrů, Eduard. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc : Rubico, 2000. ISBN 80-85839-44-X.
-
Petříček, Miroslav. Úvod do literární vědy. Praha : Herrmann & synové, 1999.
-
Toman, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
-
Vlašín, Štěpán. Slovník literární teorie. 2., rozš. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1984.
|