Předmět: Vývoj jazyka

« Zpět
Název předmětu Vývoj jazyka
Kód předmětu KČJ/VJB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jakubcová Karolína, PhDr. CSc.
  • Šustrová Jaroslava, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Diachronní přístup ke zkoumání jazyka. Periodizace vývoje češtiny. Její praslovanský původ - vývojové tendence v klasické praslovanštině. 2. Základní vývojové procesy v praslovanštině. Vymezení větví slovanských jazyků. 3. Staroslověnština - charakteristika jazykového systému. Vztah staroslověnštiny k češtině a k české kultuře. 4. Charakteristika staročeského období - 14. století. 5. Charakteristika staročeského období - 15. století. 6. Humanistická čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální a syntaktické. Vztah k latině. 7. Barokní čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální. Vývojový vztah k novočeštině. 8. Základy spisovné novočeštiny v národním obrození. 9. Vývoj mluvnické normy v devatenáctém století. Nejvýznamnější osobnosti české jazykovědy. 10. Vývoj mluvnické normy na přelomu 19. a 20. století. Názory časopisu Naše řeč. 11. Pražský lingvistický kroužek - strukturalizmus. Názora na kodifikaci spisovného jazyka. 12. Vývoj spisovného jazyka po druhé světové válce. 13. Stratifikace národního jazyka. Vývoj dialektů, interdialektů, obecné češtiny, spisovného jazyka. Seminář: 1. Úvod - základní metody zkoumání vývoje jazyka. Prameny. Literatura. Pravopisné systémy. 2. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na objasnění vývojových procesů praslovanštiny. 3. Četba a interpretace staroslověnského textu. 4. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (Dalimilova kronika). 5. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (staročeská próza). 6. Rozbor jazyka J. A. Komenského - zejména syntaktických jazykových prostředků. 7. Rozbor jazyka humanistických děl. 8. Četba a rozbor barokních tisků. Pravopisné zásady. 9. Rozbor názorů obrozeneckých mluvnic. 10. Rozbor slovotvorného systému češtiny národního obrození -jazykový materiál Jungmannova slovníku. 11. Rozbor českého jazyka druhé poloviny 19. století. 12. Rozbor názorů představitelů PLK. 13. Hodnocení - testy.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Přednáška, Seminář
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit kritéria klasifikace českých hlásek
vysvětlit slovotvorné způsoby a postupy v současné češtině
vysvětlit stavbu tvaru slova
vysvětlit morfologické významy jmen a sloves v současné češtině
charakterizovat deklinační a konjugační systém současné češtiny
Odborné dovednosti
provést všestranný jazykový rozbor komunikátu současné češtiny
Výsledky učení
Odborné znalosti
znalosti Studenti charakterizují vývoj jazykové situace na našem území od počátků do poloviny 20. století, vysvětlí vývojové proměny funkcí češtiny v závislosti na historickém vývoji české společnosti, vyjmenují a popíší nejdůležitější prameny poznání každé vývojové etapy. Popíší hlavní vývojové procesy hláskoslovného a morfologického subsystému českého jazyka. Dovednosti Studentis porozuměním čtou vybraný transliterovaný text z kteréhokoliv období vývoje češtiny, charakterizují užité jazykové prostředky z hlediska jejich funkčnosti a z hlediska kontextu vývoje češtiny v daném období
Vyučovací metody
Řešení problémů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
formativní hodnocení: průběžné testy
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
formativní hodnocení: průběžné testy
Doporučená literatura
  • Cuřín, František. Vývoj spisovné češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • Havránek, Bohuslav. Vývoj českého spisovného jazyka. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
  • Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • Porák, Jaroslav. Cvičebnice staročeského tvarosloví. Praha : Univerzita Karlova, 1980.
  • Šlosar, Dušan; Večerka, Radoslav; Dvořák, Jan; Malčík, Petr. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno, 2009. ISBN 978-80-7294-311-1.
  • Večerka, Radoslav. Staroslověnština. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr