Vyučující
|
-
Dvořáková Linda, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Diachronní přístup ke zkoumání jazyka. Periodizace vývoje češtiny. Její praslovanský původ - vývojové tendence v klasické praslovanštině. 2. Základní vývojové procesy v praslovanštině. Vymezení větví slovanských jazyků. 3. Staroslověnština - charakteristika jazykového systému. Vztah staroslověnštiny k češtině a k české kultuře. 4. Charakteristika staročeského období - 14. století. 5. Charakteristika staročeského období - 15. století. 6. Humanistická čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální a syntaktické. Vztah k latině. 7. Barokní čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální. Vývojový vztah k novočeštině. 8. Základy spisovné novočeštiny v národním obrození. 9. Vývoj mluvnické normy v devatenáctém století. Nejvýznamnější osobnosti české jazykovědy. 10. Vývoj mluvnické normy na přelomu 19. a 20. století. Názory časopisu Naše řeč. 11. Pražský lingvistický kroužek - strukturalizmus. Názora na kodifikaci spisovného jazyka. 12. Vývoj spisovného jazyka po druhé světové válce. 13. Stratifikace národního jazyka. Vývoj dialektů, interdialektů, obecné češtiny, spisovného jazyka. Seminář: 1. Úvod - základní metody zkoumání vývoje jazyka. Prameny. Literatura. Pravopisné systémy. 2. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na objasnění vývojových procesů praslovanštiny. 3. Četba a interpretace staroslověnského textu. 4. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (Dalimilova kronika). 5. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (staročeská próza). 6. Rozbor jazyka J. A. Komenského - zejména syntaktických jazykových prostředků. 7. Rozbor jazyka humanistických děl. 8. Četba a rozbor barokních tisků. Pravopisné zásady. 9. Rozbor názorů obrozeneckých mluvnic. 10. Rozbor slovotvorného systému češtiny národního obrození -jazykový materiál Jungmannova slovníku. 11. Rozbor českého jazyka druhé poloviny 19. století. 12. Rozbor názorů představitelů PLK. 13. Hodnocení - testy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Přednáška, Seminář
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit kritéria klasifikace českých hlásek |
vysvětlit stavbu tvaru slova |
vysvětlit slovotvorné způsoby a postupy v současné češtině |
vysvětlit morfologické významy jmen a sloves v současné češtině |
vysvětlit deklinační a konjugační systém současné češtiny |
klasifikovat indoevropské a slovanské jazyky |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat komunikát současné češtiny v rovině hláskoslovné, lexikální a morfologické |
provést všestranný jazykový rozbor komunikátu současné češtiny |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat vývoj jazykové situace na našem území od počátků do přelomu 19. a 20. století |
vysvětlit vývojové proměny funkcí češtiny v závislosti na historickém vývoji české společnosti |
vyjmenovat a popsat nejdůležitější prameny poznání každé vývojové etapy |
vysvětlit hlavní vývojové procesy hláskoslovného a morfologického subsystému českého jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
s porozuměním číst vybraný transliterovaný text z kteréhokoliv období vývoje češtiny |
charakterizovat jazykové prostředky užité v textu z hlediska jejich funkčnosti a z hlediska vývoje češtiny v daném období |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
formativní hodnocení: průběžné testy |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
formativní hodnocení: průběžné testy |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
http://vokabular.ujc.cas.cz.
-
Alena M. Černá. Čeština Daniela Adama z Veleslavína. Praha, 2022. ISBN 978-80-7470-409-3.
-
Cuřín, František. Vývoj spisovné češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Dittmann, Robert. Čeština a dějiny. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3549-7.
-
Havránek, Bohuslav. Vývoj českého spisovného jazyka. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Komárek, Miroslav; Bláha, Ondřej. Dějiny českého jazyka. Vyd. 1. Brno : Host, 2012. ISBN 978-80-7294-591-7.
-
Kosek, Pavel. Historická mluvnice češtiny - překlenovací seminář. Brno, 2014. ISBN 978-80210-6975-6.
-
Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Nejedlý, Petr a kol. Slovotvorný vývoj deverbálních substantiv ve staré a střední češtině. Praha, 2019. ISBN 978-80-200-3087-0.
-
Porák, Jaroslav. Cvičebnice staročeského tvarosloví. Praha : Univerzita Karlova, 1980.
-
Šlosar, Dušan; Večerka, Radoslav; Dvořák, Jan; Malčík, Petr. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno, 2009. ISBN 978-80-7294-311-1.
-
Večerka, Radoslav. Slovanské počátky české knižní vzdělanosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1963.
|