Vyučující
|
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Jazyková výchova v předškolním věku. 2.Metody, prostředky a formy rozvíjení poznání, myšlení a řeči pětiletých až šestiletých dětí. 3.Předškolní příprava na výuku čtení a psaní jako součást prevence výukových obtíží. 4.Příprava na psaní v MŠ podle Schematu obsahu výchovného působení v mateřských školách. 5.Metoda Dobrého startu, levoruké dítě. 6.Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 7.Didaktické hry a cvičení pro úspěšný vstup do školy. 8.Metodika rozvoje grafomotoriky, kresebné cviky, rytmické uvolňovací cviky v obrázcích - etudy. 9.Plánování jazykově výchovné práce v mateřské škole. 10.Metodika rozvoje dětské řeči - slovní zásoby, výslovnosti, rozvoj souvislého vyjadřování 11.Hry s hláskami a písmeny. 12.Současné písanky a slabikáře pro 1. třídu ZŠ, metody nácviku čtení a psaní v 1. třídě. 13.Loutkové divadlo v MŠ, literární výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a obecné didaktiky |
objasnit základní pojmy z lingvistických disciplín na středoškolské úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
reflexe konkrétních metodických postupů v rámci vývoje pregramotnosti |
vysvětlit vztah vývoje mozku, vývoje motoriky a vývoje smyslových oblastí k procesu čtení a psaní |
tvořit vhodné kresebné cviky pro uvolnění dětské ruky |
objasnit vývoj laterality u dítěte |
popsat vývoj úchopu ruky u dítěte |
navrhnout aktivity pro rozvoj předčtenářských dovedností |
Odborné dovednosti |
---|
metakognice a sebereflexe při nácviku rozvoje spolupráce mozkových hemisfér a vyhranění laterality |
předvést korektní úchop psacího náčiní v dominantní i nedominantní ruce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
Test v případě neúčasti na výuce. |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998.
-
Držalová,A. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. Plzeň, 2003.
-
Holle, B. Die motorische und perzeptielle Entwicklung des Kindes. Landsberg, 2011. ISBN 978-3-407-22076-9.
-
Looseová, Antje C.; Dienerová, Gudrun; Piekertová, Nicole. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
-
Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
-
Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, 2002.
-
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Opravilová,E. Rok v mateřské škole. Praha, 2003.
-
Pařezová,J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno, 1987.
-
Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
-
Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
-
Weaver, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.
|