Předmět: Základy čtenářské gramotnosti a vývoj psaní v MŠ

« Zpět
Název předmětu Základy čtenářské gramotnosti a vývoj psaní v MŠ
Kód předmětu KČJ/ZCG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Jazyková výchova v předškolním věku. 2.Metody, prostředky a formy rozvíjení poznání, myšlení a řeči pětiletých až šestiletých dětí. 3.Předškolní příprava na výuku čtení a psaní jako součást prevence výukových obtíží. 4.Příprava na psaní v MŠ podle Schematu obsahu výchovného působení v mateřských školách. 5.Metoda Dobrého startu, levoruké dítě. 6.Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 7.Didaktické hry a cvičení pro úspěšný vstup do školy. 8.Metodika rozvoje grafomotoriky, kresebné cviky, rytmické uvolňovací cviky v obrázcích - etudy. 9.Plánování jazykově výchovné práce v mateřské škole. 10.Metodika rozvoje dětské řeči - slovní zásoby, výslovnosti, rozvoj souvislého vyjadřování 11.Hry s hláskami a písmeny. 12.Současné písanky a slabikáře pro 1. třídu ZŠ, metody nácviku čtení a psaní v 1. třídě. 13.Loutkové divadlo v MŠ, literární výchova.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a obecné didaktiky
objasnit základní pojmy z lingvistických disciplín na středoškolské úrovni
Odborné dovednosti
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
Výsledky učení
Odborné znalosti
reflexe konkrétních metodických postupů v rámci vývoje pregramotnosti
vysvětlit vztah vývoje mozku, vývoje motoriky a vývoje smyslových oblastí k procesu čtení a psaní
tvořit vhodné kresebné cviky pro uvolnění dětské ruky
objasnit vývoj laterality u dítěte
popsat vývoj úchopu ruky u dítěte
navrhnout aktivity pro rozvoj předčtenářských dovedností
Odborné dovednosti
metakognice a sebereflexe při nácviku rozvoje spolupráce mozkových hemisfér a vyhranění laterality
předvést korektní úchop psacího náčiní v dominantní i nedominantní ruce
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Inscenační metody, hraní rolí,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Cvičení (praktické činnosti),
Kooperativní výuka,
Inscenační metody, hraní rolí,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Test,
Test v případě neúčasti na výuce.
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998.
  • Držalová,A. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. Plzeň, 2003.
  • Holle, B. Die motorische und perzeptielle Entwicklung des Kindes. Landsberg, 2011. ISBN 978-3-407-22076-9.
  • Looseová, Antje C.; Dienerová, Gudrun; Piekertová, Nicole. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
  • Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
  • Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, 2002.
  • Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
  • Opravilová,E. Rok v mateřské škole. Praha, 2003.
  • Pařezová,J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno, 1987.
  • Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
  • Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
  • Weaver, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr