Vyučující
|
-
Pechman Michael, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Židé v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Židovské identity; náboženská jedinečnost a svátky. Příklad: Hedvábné starosti Norberta Frýda Židovské jazyky, židovské literatury v Českých zemích. Příklady hebrejské a jidišové literatury: Židovský etnolekt češtiny a jeho stylizovaná podoba v české literatuře. Příklady: Zpráva o pogromu v Praze (1389) Avigdora Kara a tchine, resp. historická píseň o morové ráně z 80. let 17. století autorky Toybe Pan, Naše obec Jiřího Krause Autostereotypy a heterostereotypy Žida v češtině a české literatuře. Pojem antisemitismu, antijudaismu aj. Příklady: Hora Olivetská Jaroslava Haška, Františka Langera a Josefa Macha a Válka s mloky Karla Čapka Literární ztvárnění vesnických a pražských Židů. Příklady: povídky o Modche a Rezi Vojtěcha Rakouse v porovnání s jeho nehumoristickými texty; Povídky ze Svrabové čtvrti. Zmizelý svět židovské Prahy Františka R. Krause Rozdílné pojetí židovství v meziválečném období. Příklad: Filatelistické povídky Františka Langera a Devět bran Jiřího Mordechaje Langera Prozaické a privátní texty Karla Poláčka s ohledem na židovský etnolekt češtiny. Muži v off sidu, Židovské anekdoty; korespondence, Deník z roku 1943 Kulturní fenomén terezínského ghetta; literární texty tzv. amatérů a dětí i mládeže. Literatura o šoa teď a tady. Příklad: I viděl Bůh, že je to špatné Otto Weise; "Motýl" Pavla Friedmanna; Vedem a Petr Ginz, básně dětí a mládeže Literatura o šoa ex post, vydaná těsně po válce jako svědectví, jako snaha se vyrovnat s traumatem přeživšího i by-standera. Příklad: Ohlédnutí z veliké dálky Michala Flacha; básně Pavla Fischla; Očitý svědek (Deník z roku 1949), Prometheova játra a Báseň "1944" ze sbírky Černá lyra Jiřího Koláře Od socialistického realismu k přiznanému židovství. Srovnání s texty Jiřího Weila, Arnošta Lustiga či Oty Pavla. Příklady: Meč archandělů, Krabice živých, Lahvová pošta Norberta Frýda; povídky ze sbírky Vajíčko Ludvíka Aškenázyho Pozice by-standera v poezii a próze: Koncert na ostrově Jaroslava Seiferta, vybrané básně Karla Křepelky; Sedmiramenný svícen Josefa Škvoreckého Literatura po roce 1989. Možnosti tematizování šoa. Nová židovská literární identita po roce 2010. Moderní židovské detektivky a pohádky. Příklady: Sidra Noach Jana Davida Novotného; Darda Ireny Douskové; vybrané básně Radka Malého; Na šábes se nevraždí Petra Eidlera; Malý pan Talisman Chaima Cigana (Karola Sidona)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 27 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student by měl být schopen orientovat se v české literatuře 20. století, a to včetně základních historických a lietrárněhistorických souvislostech. |
Student se dokáže orientovat v předmětu česká literatura 20. a 21. století. Zná základní historické a literární období a přelomové momenty. |
Odborné dovednosti |
---|
Student je schopen analyzovat beletristické texty na základě znalosti literární terminologie. Student je rovněž schopen číst odborné texty v angličtině a dokáže samostatně používat základní literární příručky v papírové i elektronické podobě. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
recognizes the problem, clarifies its essence, divides it into parts |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student získá znalosti o české literatuře 20. století s ohledem na různé podoby židovství, které se v ní vyskytují. Dále bude bude schopen vnímat příznakové rysy spjaté s židovskou identitou, heterostereotypy i autostereotypy židovských postav a v neposlední řadě bude mít přehled o tématu šoa v české literatuře. |
Odborné dovednosti |
---|
Student se dokáže samostatně orientovat v české literatuře spjaté s židovstvím a také jednotlivé texty náležitě analyzovat. Je schopen jeho různé podoby vidět v historickém a kulturním kontextu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Student prokáže dobrou orientaci ve vybraných dílech české židovské literatury, včetně porozumění historickému kontextu. Bude schopen analýzy jednotlivých děl a navzájem je bude s to srovnávat. Bez čtení není porozumění. |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
V seminární práci student prokáže schopnost orientovat se v problematice židovské literatury v Čechách a na Moravě. Do tohoto kontextu totiž zasadí analýzu specifického tématu či motivu, které si pro seminární práci zvolil. |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Balík, Štěpán. Jidiš v židovském etnolektu a moderní židovská literární identita v Čechách. Praha. 2015.
-
Čapková, Kateřina. Češi, Němci, Židé? : národní identita Židů v Čechách : 1918 až 1938. 2., přeprac. vyd. Praha ; Paseka, 2013. ISBN 978-80-7432-294-5.
-
Donath, Oskar. Židé a židovství v české literatuře 19. a 20. století. Díl II, Od Jaroslava Vrchlického do doby přítomné. Brno. 1930.
-
Holý, Jiří. Cizí i blízcí : Židé, literatura, kultura v českých zemích ve 20. století. 2016. ISBN 978-80-7470-125-2.
-
Pěkný, Tomáš. Historie Židů : v Čechách a na Moravě. Praha : Sefer, 2001. ISBN 80-85924-33-1.
|